Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
День оприлюднення на офіційному веб-сайті Регулятора: 08.04.2021
День оприлюднення на офіційному веб-сайті Регулятора: 08.04.2021
Постанова
від 07 квітня 2021 р. № 602
Київ
Про відмову у встановленні "зеленого" тарифу ДП "НАЕК "ЕНЕРГОАТОМ" (Олександрівська ГЕС)

НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ

У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ

 

ПОСТАНОВА

07.04.2021                    № 602

 

Про відмову у встановленні «зеленого» тарифу ДП «НАЕК «ЕНЕРГОАТОМ» (Олександрівська ГЕС)

 

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП), відповідно до законів України «Про альтернативні джерела енергії», «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», Порядку встановлення, перегляду та припинення дії «зеленого» тарифу на електричну енергію для суб’єктів господарської діяльності та приватних домогосподарств, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, від 02 листопада 2012 року № 1421, який був чинний на день подання заяви ДП «НАЕК «ЕНЕРГОАТОМ» (далі – Порядок № 1421), з урахуванням постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 березня 2021 року у справі № 826/17964/17 розглянула заяву ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА «НАЦІОНАЛЬНА АТОМНА ЕНЕРГОГЕНЕРУЮЧА КОМПАНІЯ «ЕНЕРГОАТОМ» (далі – ДП «НАЕК «ЕНЕРГОАТОМ») від 27 серпня 2017 року № Т-334/17 щодо встановлення «зеленого» тарифу для Олександрівської ГЕС Каскаду ГЕС-ГАЕС ВП «Южноукраїнська АЕС» (далі – Заява) з доданими до неї документами та встановила.

Діючий на момент отримання Заяви механізм стимулювання виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії визначався статтею 91 Закону України «Про альтернативні джерела енергії» (в редакції Закону України «Про ринок електричної енергії» (далі – Закон) та Порядком № 1421.

Положення Порядку № 1421 поширювались на суб’єктів господарювання, які отримали або мають намір отримати ліцензію на право провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії в установленому законодавством порядку та виробляють електричну енергію з використанням альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями).

Також відповідно до пункту 1.4 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 22 березня 2017 року № 309, чинних на момент отримання Заяви (далі – Ліцензійні умови):

встановлена потужність – це номінальна активна електрична потужність електрогенеруючого обладнання, призначеного для виробництва електричної енергії або комбінованого виробництва електричної та теплової енергії, що входить до складу об’єкта електроенергетики, і з якою електрогенеруюче обладнання може тривалий час працювати без перевантаження відповідно до технічної документації або паспорту на обладнання;

електрогенеруюче обладнання – комплекс функціонально взаємопов’язаного устаткування, що здійснює виробництво електричної енергії та складається з одного або більшої кількості генераторів чи іншого обладнання, що використовується для перетворення енергетичних ресурсів будь-якого походження на електричну енергію;

загальна ліцензована електроенергетична потужність – сумарна встановлена потужність засобів провадження господарської діяльності всіх об’єктів електроенергетики суб’єкта господарювання, на яких провадиться господарська діяльність з виробництва електричної енергії.

Відповідно до ліцензійної справи ДП «НАЕК «ЕНЕРГОАТОМ» з виробництва електричної енергії до складу Олександрівської ГЕС входять дві гідравлічні турбіни типу ПЛ20-В-280 загальною потужністю 11,5 МВт  та два гідрогенератори типу СВ 375/125-28 УХЛ4 загальною потужністю 25 МВт.

Водночас, згідно з наданими ДП «НАЕК «ЕНЕРГОАТОМ» технічними актами перемаркування гідротурбін типу ПЛ20-В-280 – первинних двигунів гідроагрегатів ст. № 1, ст. № 2 Олександрівської ГЕС, у результаті проведених вимірювань потужність кожної турбіни була зменшена з 5,75 до 4,9 МВт, у зв’язку з чим, за твердженням ДП «НАЕК «ЕНЕРГОАТОМ», потужність Олександрівської ГЕС було зменшено з 11,5 МВт до 9,8 МВт.

При цьому номінальна потужність гідрогенераторів та гідравлічних турбін, встановлених на Олександрівській ГЕС, згідно з технічними паспортами електрогенеруючого обладнання не змінилася та становить 11,5 МВт для гідравлічних турбін ПЛ20-В-280 та 25 МВт для гідрогенераторів типу СВ 375/125-28 УХЛ4.

Згідно із зазначеними актами та вимогами ГКД 34.25.509-2003 «Перемаркування основного енергетичного устаткування енергопідприємств Міністерства палива та енергетики України. Положення», затвердженого наказом Міністерства палива та енергетики України від 28 січня 2003 року № 30 (зі змінами), перемаркування гідротурбін Олександрівської ГЕС відбулося через природні умови: зниження нормального підпірного рівня Олександрівського водосховища і зниження, у порівнянні з розрахунковим, напору води на гідроелектростанції, через що довготривала експлуатація гідроагрегатів можлива при електричному навантаженні не вище 4,9 МВт.

Крім цього, згідно з додатком до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 17 травня 2019 року № 772 «Про видачу ліцензії з виробництва електричної енергії ДП «НАЕК «ЕНЕРГОАТОМ» потужність Олександрівської ГЕС становить 25 МВт.

Таким чином, ДП «НАЕК «ЕНЕРГОАТОМ» на додаток до заяви про встановлення «зеленого» тарифу на електричну енергію, вироблену Олександрівською ГЕС, надало недостовірну інформацію в частині загальної встановленої потужності електрогенеруючого обладнання.

 Відповідно до пункту 2.5 розділу II Порядку № 1421 підставою для відмови у встановленні «зеленого» тарифу є надання суб’єктом господарювання недостовірної інформації в документах, визначених пунктом 2.1 цього розділу.

Відповідно до статті 1 Закону:

мікрогідроелектростанція – електрична станція, що виробляє електричну енергію за рахунок використання гідроенергії, встановлена потужність якої не перевищує 200 кВт;

мінігідроелектростанція – електрична станція, що виробляє електричну енергію за рахунок використання гідроенергії, встановлена потужність якої становить більше 200 кВт, але не перевищує 1 МВт;

мала гідроелектростанція – електрична станція, що виробляє електричну енергію за рахунок використання гідроенергії, встановлена потужність якої становить більше 1 МВт, але не перевищує 10 МВт.

Також згідно зі статтею 91 Закону «зелений» тариф для суб’єктів господарювання, які експлуатують мікро-, міні- або малі гідроелектростанції, встановлюється на рівні роздрібного тарифу для споживачів другого класу напруги на січень 2009 року, помноженого на коефіцієнт «зеленого» тарифу для електричної енергії, виробленої, відповідно, мікро-, міні- або малими гідроелектростанціями. Отже, ураховуючи норму Закону щодо встановленої потужності гідроелектростанцій, на які поширюється стимулювання у вигляді встановлення «зеленого» тарифу (від 1 МВт, але не більше 10 МВт), «зелений» тариф не може застосовуватись для електричної енергії, виробленої Олександрівською ГЕС, оскільки встановлена потужність електрогенеруючого обладнання Олександрівської ГЕС перевищує 10 МВт, і, як наслідок, Порядок № 1421 не поширюється на Олександрівську ГЕС.

Закон України «Про альтернативні джерела енергії» (зі змінами, внесеними Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії») також містить норми щодо потужності мікро-, міні- або малих гідроелектростанцій, на які поширюється стимулювання виробництва електричної енергії у вигляді встановлення «зеленого» тарифу (від 1 МВт, але не більше 10 МВт).

Крім цього, відповідно до пункту 2.1 розділу II Порядку № 1421 заявник має надати на додаток до Заяви копію зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт або дозволу на виконання будівельних робіт, виданої відповідно до вимог Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 466, та копію зареєстрованої декларації про готовність об’єкта (або черги будівництва електростанції (пускового комплексу)) до експлуатації або сертифіката, виданих відповідно до Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 461. При цьому заявником на додаток до Заяви зазначені декларації надані не були.

З огляду на зазначене, відповідно до законів України «Про альтернативні джерела енергії», «Про ринок електричної енергії», «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та з урахуванням норм Порядку № 1421 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ПОСТАНОВЛЯЄ:

 

Відмовити ДЕРЖАВНОМУ ПІДПРИЄМСТВУ «НАЦІОНАЛЬНА АТОМНА ЕНЕРГОГЕНЕРУЮЧА КОМПАНІЯ «ЕНЕРГОАТОМ» у встановленні «зеленого» тарифу на електричну енергію, вироблену на Олександрівській ГЕС.

 

Голова НКРЕКП                                              В.Тарасюк

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux