Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
НКРЕКП провела першу прес-конференцію незалежного Регулятора
Опубліковано 20 вересня 2018 року о 21:53



20 вересня 2018 року, м. Київ – Учора в приміщенні Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відбулася перша прес-конференція незалежного Регулятора, під час якої було підведено підсумки перших ста днів роботи Комісії.

 


Модератором прес-конференції був незалежний експерт у сфері енергетики, директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко, який високо оцінив перші результати роботи нових членів Регулятора.

 

 

«Ці члени Комісії, які сьогодні перед вами, - це перший склад Комісії, який був обраний на прозорій конкурсній основі за весь час існування національного Регулятора. Ці люди пройшли дуже жорсткий відбір і знаходились під дуже прискіпливим оком не тільки вітчизняних експертів, але і наших міжнародних партнерів, і тому на сьогодні ми маємо дуже обґрунтовані сподівання на цей склад Комісії, перед яким стоять складні суспільно важливі завдання. Те, що на сьогодні зроблено, - це невелика частина завдань, які належить зробити Регулятору», - відзначив Володимир Омельченко.

 

 

Прес-конференцію відкрила Голова НКРЕКП Оксана Кривенко, яка розповіла про основні результати діяльності Комісії:

1. Поновлено процес видачі ліцензій. На 24 засіданнях прийнято рішення про видачу 241 ліцензії.

2. Розблоковано алгоритми перерахувань коштів, зокрема, в електроенергетичному секторі.

3. Створено умови для своєчасної підготовки до опалювального періоду. За звітний період затверджено інвестиційних програм по всіх сферах регулювання на загальну суму майже 12 млрд грн.

4. Удосконалено контроль за дотриманням ліцензійних умов. Так, за період трьох місяців розглянуто 188 актів перевірок та прийнято рішення щодо коригування тарифів за результатами перевірок у бік зменшення на суму 1,6 млрд грн.

5. Імплементовано вторинне законодавство. На сьогоднішній день вже підготовлено 90% вторинного законодавства, необхідного для запровадження ринку електричної енергії.  

 

«Ми вперше обрані на відкритому конкурсі. Ми маємо кредит довіри, який ми будемо підтверджувати. Перше, з чого розпочали нашу роботу, - це провели аудит та систематизували проблемні питання, про які сьогодні розповімо. Наші ключові принципи - професіоналізм, неупередженість, прозорість та прогнозованість. Наша мета - це ефективні ринки та регулювання з огляду на кращу світову практику», - підкреслила Оксана Кривенко та на прикладі результатів діяльності Регулятора в нафтогазовій сфері продемонструвала прогрес у вирішенні питань, пов`язаних з імплементацією вторинного законодавства на ринку природного газу.

 

 

Крім того, Голова НКРЕКП розповіла про зміни до методики розрахунків тарифів на транспортування природного газу для точок входу і точок виходу та наголосила, що нові тарифи може бути встановлено вже з 01 січня 2019 року.

 

За словами очільника національного Регулятора, за перші 100 днів роботи було затверджено вкрай важливі для забезпечення конкурентоздатності газотранспортної інфраструктури рішення, зокрема, здійснено перехід на нові тарифи зберігання газу (плата за потужність) та затверджено плани розвитку ГТС та ПСГ на 10 років.

 

На думку Оксани Кривенко, прогрес у реформуванні нормативно-правової бази для впровадження можливості зберігання газу в режимі митного складу в підземних газосховищах є привабливим для європейських трейдерів, які прагнуть працювати на українському ринку.

 

 

Голова НКРЕКП також проінформувала про схвалені Комісією зміни до порядку формування тарифів на транспортування нафти та тариф на додатковий маршрут транспортування аміаку.

 

Про проблемні питання ринку електроенергії та шляхи їх вирішення розповів Член Комісії Дмитро Коваленко, який відзначив такі пріоритети: розвиток ринку, впорядкування питань приєднання, безпека постачань, синхронізація ОЕС з ЄС та забезпечення гідних умов праці.

 

 

«Після призначення зроблено аналіз нормативної документації вторинного законодавства. Ми розуміємо свою відповідальність за впровадження ринку, і нова Комісія стала майданчиком для впровадження реформи ринку електричної енергії», - відзначив Дмитро Коваленко та звернув увагу на необхідність впровадження моделі стимулюючого регулювання з метою належної експлуатації енергетичної інфраструктури.


 

За словами пана Коваленка, головним у фокусі проблеми перехресного субсидування є споживач та його інтереси: «На сьогоднішній день 50% вартості електричної енергії відшкодовується побутовим споживачем. Це дуже низький рівень. На мій погляд, ця проблема може бути вирішена одним шляхом – це одночасне підвищення тарифу для населення та одночасне рішення Уряду про запровадження дієвої системи субсидування для незахищених верств населення. Це повинно зменшити тиск на споживача».

 

Окремо Член Комісії Дмитро Коваленко у своєму виступі зупинився на питаннях розвитку відновлюваної енергетики. За його словами, за червень-серпень встановлено 89 тарифів для 270 МВт електричної потужності "зеленої" енергетики.

 

Про поточну проблематику галузі комунальних послуг розповів Член Комісії Євген Магльованний, який окреслив такі завдання: впровадження стимулюючого регулювання у сфері водопостачання та водовідведення; впровадження альтернативної технології очищення та обеззараження (без хлору); пошук інструментів для вирішення проблеми очищення стічних вод.

 

 

«Значна зношеність мереж та обладнання спричиняє необхідність залучення інвестицій. Тому, наша мета - збільшити обсяги інвестицій в інфраструктуру та стимулювати ліцензіатів до реалізації ефективних інвестиційних проектів. Тарифи встановлюватимуться на довгостроковий період, перший раз - на 3 роки з наступним переглядом один раз на 5 років. Підвищення якості послуг за рахунок накладання фінансових санкцій на ліцензіата. Скорочення неефективних витрат. Інструментом для залучення інвестицій може стати Фонд модернізації в галузі водопостачання», - розповів Євген Магльованний.

 

На думку Члена Комісії Євгена Магльованного, локальні проблемні питання галузі теплопостачання, які Регулятор планує вирішити у короткостроковій перспективі, - це  актуалізувати Правила користування тепловою енергією, забезпечити перехід ТКЕ на двоставкові тарифи, а також передбачити в тарифі врахування втрат теплової енергії, відмінної від нормативу, за умови доведення цих витрат до певної дати.

 

Основна мета таких заходів - зменшити операційні витрати, забезпечити дисципліну дотримання структури встановлених тарифів, поетапне зниження втрат теплової енергії.

 

Про діяльність Регулятора щодо ліцензування, сертифікації та ліцензійного контролю розповів Член Комісії Олександр Формагей, який наголосив при цьому, що корпоратизація та анбандлінг операторів систем – це головна передумова проведення їх сертифікації.

 

 

Пан Формагей відзначив, що для повноцінного запуску ринку електричної енергії потрібно: ліцензувати діяльність учасників ринку, які будуть виконувати функцію розподільчих компаній у новому ринку з грудня 2018 року; сертифікувати та ліцензувати діяльність оператора передачі електричної енергії, тобто НЕК “Укренерго”; ліцензувати діяльність оператора ринку електричної енергії та гарантованого покупця.

 

 

«Основне завдання, яке я бачу в системі контролю, - це зміна філософії: перейти від перевірок суб’єктів до моніторингу ринків. Тому що наша мета - це регулювання ринків. Ми відходимо від санкцій до профілактики. Це ідеальна модель, до якої ми прагнемо. Це наша стратегічна мета. Саме за таким принципом функціонують регулятори країн ЄС. Ми діємо шляхом оцінювання ризиків. Для цього ми розробили проект постанови Кабінету Міністрів України, який встановлює критерії оцінки ступеня ризику. На сьогоднішній день документ направлено до Уряду. Очікуємо, що до середини жовтня їх буде затверджено, аби планувати перевірки на 2019 рік», - відзначив Олександр Формагей під час розкриття питань ліцензійного контролю.

 

У Регуляторі також мають намір налагодити зворотній зв'язок зі споживачами комунальних послуг. Для цього розробляється мобільний додаток.

 

 

«Це дозволить споживачам отримувати не лише інформацію про тарифи, публічні слухання стосовно тарифів, а й виконання ліцензіатами ремонтних програм, інвестиційних проектів. Також у ньому буде реалізовано можливість подавати скарги на постачальників комунальних послуг у електронній формі», - заявив Олександр Формагей.

 

Член НКРЕКП Олена Антонова зазначила, що реформування ринку є частиною Євроінтеграційної стратегії України. Олена Антонова повідомила про переваги обраної моделі ринку, а саме:запропонована модель довела на практиці свою ефективність, працюючи з початку двотисячних років у самих розвинених країнах Європи. Наразі, це є цільова модель національного ринку для країн Європейського Союзу.

 

 

«Завдяки запровадженню нової системи відносин на ринку, споживачі та виробники е/е матимуть змогу хеджувати свої цінові ризики шляхом укладення двосторонніх договорів купівлі-продажу електричної енергії, - зазначила Олена Антонова. –  Наразі, 90% продажів електроенергії в роздрібному сегменті відбувається через обленерго шляхом постачання е/е за регульованим тарифом. Тільки 10% продається незалежними постачальниками споживачам за вільними цінами»

 

Задля вчасної реалізації реформи ринку, зокрема її першого етапу – відкриття роздрібного ринку е/е, яке відповідно до Закону має відбутись у грудні цього року Регулятор планомірно веде роботу за всіма напрямками, зокрема, розробка та затвердження нових нормативних документів, внесення змін до діючих, опрацювання проблемних питань із усіма задіяними у процесі сторонами.

 

Олена Антонова також зазначила, що з 2006 року Регулятор веде планомірну роботу з питань якості послуг для споживачів, у 2016 році почалось впровадження стандартів якості послуг, таким чином почався перехід від моніторингу до регулювання якості послуг.

 

За перші 100 днів, НКРЕКП затвердила зміни до відповідного порядку, збільшивши розміри компенсації за порушення показників якості одночасно встановивши диференціацію компенсації за типами споживачів: побутові, малі не побутові, юридичні особи. Відповідна постанова НКРЕКП № 375 від 12.06.2018 набуде чинності після її публікації в газеті «Урядовий кур’єр».  

 

 

Одним із найперспективніших напрямків роботи Регулятора є перехід до регулювання діяльності природних монополій шляхом застосування методології бенчмаркінгу. Олена Антонова зазначила, що на сьогодні працівниками НКРЕКП розроблені проекти методології бенчмаркінгу для електро- та газорозподільних компаній, а також для водоканалів. Ведеться робота над методологією бенчмаркінгу для теплокомуненерго.  

 

Також Олена Антонова розповіла про пріоритети міжнародної діяльності Регулятора та окреслила короткотермінові та середньострокові завдання НКРЕКП у цьому напрямі. 

 

Підсумки першої прес-конференції незалежного Регулятора підвела Голова НКРЕКП Оксана Кривенко, яка наголосила, що існує багато проблемних питань, які неможливо вирішити за короткий період та потребують детального та системного вивчення. Принагідно очільник національного Регулятора подякувала колективу НКРЕКП за злагодженість дій та висловила побажання, що такий командний підхід буде тільки зміцнюватись і допоможе вирішити непрості завдання, які сьогодні стоять перед Комісією.

 

 

«Основна наша мета як Регулятора - це створення ефективних ринків, які мають працювати за світовими стандартами. Оскільки ці процеси динамічні, тому роботи буде в нас багато. Отже, ми маємо бути сучасними, зрозумілими - і ми будемо такими! Члени Комісії та я особисто готові до діалогу, співпраці, відкритості, прозорості», - підкреслила Голова НКРЕКП Оксана Кривенко, завершуючи прес-конференцію.


 

Нагадаємо, що нинішній склад НКРЕКП став першим, який було обрано через публічний і прозорий конкурс.

 

Детальніше з презентацією можна ознайомитись за посиланням: https://bit.ly/2xqNNvH  

 

Відео-трансляція доступна за посиланням: https://bit.ly/2OF8pXZ  

 


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux