Портал в режимі тестування та наповнення
Меню

День оприлюднення на офіційному веб-сайті Регулятора: 24.04.2019

Дата оновлення; 05.04.2024

День оприлюднення на офіційному веб-сайті Регулятора: 24.04.2019
Постанова
від 22 квітня 2019 р. № 615
Київ
Про затвердження Інструкції з моніторингу нафтогазових ринків у Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

 

(У постанову вносяться зміни

постановою НКРЕКП від 03.04.2024 № 632)



НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ

У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ

 

ПОСТАНОВА

22.04.2019                    № 615

 

Про затвердження Інструкції з моніторингу нафтогазових ринків у Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

 

Відповідно до статті 20 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», статті 4 Закону України «Про ринок природного газу», пункту 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 вересня 2017 року № 1120 «Про затвердження Порядку здійснення Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, моніторингу ринків у сферах енергетики та комунальних послуг» Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ПОСТАНОВЛЯЄ:

 

Затвердити Інструкцію з моніторингу нафтогазових ринків у Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, що додається.

 

Голова НКРЕКП                                              О.Кривенко

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

Постанова НКРЕКП

22.04.2019 № 615

 

Інструкція з моніторингу нафтогазових ринків у Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

 

1. Загальні положення

1.1. Цю Інструкцію розроблено відповідно до законів України «Про ринок природного газу», «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 вересня 2017 року № 1120 Порядку здійснення Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, моніторингу ринків у сферах енергетики та комунальних послуг, (далі – Порядок).

1.2. Ця Інструкція визначає процедуру та порядок здійснення моніторингу нафтогазових ринків (далі – моніторинг), зокрема встановлює:

1) перелік об’єктів та предметів моніторингу;

2) перелік індикаторів/показників для оцінки функціонування об’єктів та/або предметів моніторингу;

3) цільові (встановлені) значення або допустимий діапазон індикаторів/показників та методологічні підходи щодо їх визначення (у разі якщо застосовується);

4) період моніторингу певного об’єкта та предмета моніторингу;

5) перелік джерел даних (інформації), що використовуються для моніторингу об’єкта та предмета моніторингу, а також періоди (частота) їх збору/оновлення;

6) перелік інформації з обмеженим доступом;

7) методи реєстрації інформації, отриманої з відкритих джерел;

8) перелік результатів моніторингу, що підлягають оприлюдненню.

 

2. Процедура та порядок здійснення моніторингу

2.1. Проведення моніторингу включає такі етапи:

1) збір первинних даних (інформації) щодо стану функціонування нафтогазових ринків;

2) перевірка отриманих (зібраних) даних на повноту, достатність та достовірність (де застосовується);

3) обробка даних (приведення даних у відповідний формат та їх агрегування), необхідних для оцінки (розрахунку) індикаторів;

4) оцінка або розрахунок індикаторів із застосуванням математичних/статистичних методів, моделювання (де застосовується);

5) подальша обробка індикаторів (за потреби);

6) підготовка результатів моніторингу;

7) підготовка висновків, рекомендацій та проектів рішень для розгляду НКРЕКП (за необхідності);

8) оприлюднення результатів моніторингу.

2.2. Збір даних моніторингу здійснюється у порядку, визначеному цією Інструкцією та додатками до неї, з урахуванням положень Порядку.

Реєстрація (даних) інформації з відкритих джерел, у тому числі з мережі Інтернет, здійснюється протягом 10 робочих днів, починаючи з 1-го числа місяця, наступного за звітним періодом, з урахуванням вимог додатків  1 – 11 до цієї Інструкції.

2.3. Структурний підрозділ НКРЕКП, відповідальний згідно з Порядком за моніторинг нафтогазових ринків (далі – СП з моніторингу), у межах компетенції здійснює перевірку наявності, повноти, достовірності та своєчасності подання даних (інформації) моніторингу, передбачених главою 5 Порядку, та проводить їх обробку, аналіз.

З метою уточнення (підтвердження) наданих даних СП з моніторингу звертається до суб'єкта господарювання електронною поштою та/або телефоном. У разі неотримання відповіді та/або необхідності отримання додаткової інформації, документів та/або пояснень СП з моніторингу надсилає відповідний запит до суб'єкта господарювання за підписом члена НКРЕКП, який відповідно до розподілу обов'язків організовує роботу такого СП з моніторингу.

СП з моніторингу подає до структурного підрозділу НКРЕКП, на якого покладено функції державного контролю за діяльністю суб'єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – СП з контролю), за погодженням з членом НКРЕКП службову записку про проведення позапланової перевірки у разі виявлення у процесі здійснення моніторингу фактів недотримання ліцензіатом вимог чинного законодавства в нафтогазовій сфері та відповідних ліцензійних умов у частині неподання, несвоєчасного подання, подання недостовірних даних (інформації, документів).

2.4. СП з моніторингу здійснює обробку та аналіз даних моніторингу відповідно до завдань моніторингу.

Дані (інформація) моніторингу обробляються по кожному об'єкту та предмету моніторингу у формі, необхідній для проведення відповідного аналізу (первинні дані, агреговані дані).

Оброблені дані моніторингу використовуються СП з моніторингу для:

1) розрахунку індикаторів/показників моніторингу (де застосовується);

2) порівняння з встановленими (визначеними) вимогами чинного законодавства в нафтогазовій сфері індикаторами/показниками або допустимими межами відхилень (де застосовується).

2.5. За результатами аналізу даних моніторингу СП з моніторингу:

1) визначає величину та динаміку (тренд) зміни значень індикаторів/показників оцінки функціонування об'єктів та/або предметів моніторингу в залежності від окремих факторів;

2) виявляє відхилення індикаторів/показників та їх значень, отриманих (зібраних) у процесі моніторингу, від встановлених (визначених) вимогами чинного законодавства у відповідній сфері та/або від допустимих діапазонів значень (де застосовується);

3) узагальнює результати моніторингу.

2.6. На основі отриманих результатів моніторингу СП з моніторингу готує пропозиції щодо дій НКРЕКП згідно з главою 9 Порядку.

2.7. СП з моніторингу відповідно до глави 4 цієї Інструкції та додатків до неї, а також згідно з вимогами Порядку, забезпечує оприлюднення результатів моніторингу.

 

3. Індикатори/показники оцінки функціонування об’єктів та/або предметів моніторингу

3.1. Моніторинг базується на системі індикаторів/показників.

3.2. Індикатор/показник визначається по кожному предмету моніторингу із зазначенням (де застосовується) цільових (встановлених) значень або допустимого діапазону значень.

Принципи формування, порядок розрахунку, період моніторингу індикаторів/показників та інтерпретація результатів моніторингу, а також визначення допустимих меж відхилень значень або допустимих діапазонів значень індикаторів/показників здійснюється відповідальним СП з моніторингу відповідно до існуючих методологічних підходів та/або з використанням найкращих світових практик здійснення моніторингу нафтогазових ринків з урахуванням положень додатків 1 – 11 до цієї Інструкції.

Цільові (встановлені) значення індикаторів/показників визначаються чинним законодавством та рішеннями НКРЕКП або інших державних органів, прийнятими в межах наданих повноважень.

3.3. Для оцінки функціонування оптового ринку природного газу та з метою визначення індикаторів/показників, передбачених додатком 1 до цієї Інструкції, відповідальний СП з моніторингу здійснює моніторинг:

1) рівня оптових цін;

2) рівня конкуренції та ефективності відкриття оптового ринку;

3) рівня прозорості оптового ринку;

4) застосування положень договорів, що обмежують конкуренцію на оптовому ринку;

5) будь-яких практик, що призводять до спотворення або обмеження конкуренції на оптовому ринку.

3.4. Для оцінки функціонування роздрібного ринку природного газу та з метою визначення індикаторів/показників, передбачених додатком 2 до цієї Інструкції, відповідальний СП з моніторингу здійснює моніторинг:

1) рівня роздрібних цін;

2) рівня конкуренції та ефективності відкриття роздрібного ринку;

3) статистики відключень;

4) рівня прозорості роздрібного ринку;

5) застосування положень договорів, що обмежують конкуренцію на роздрібному ринку;

6) будь-яких практик, що призводять до спотворення або обмеження конкуренції на роздрібному ринку;

7) скарг споживачів, у тому числі побутових.

3.5. Для оцінки функціонування газосховищ та з метою визначення індикаторів/показників, передбачених додатком 3 до цієї Інструкції, відповідальний СП з моніторингу здійснює моніторинг:

1) рівня та ефективності відкриття;

2) рівня прозорості;

3) врегулювання перевантажень газосховищ.

3.6. Для аналізу транскордонних питань та з метою визначення індикаторів/показників, передбачених додатком 4 до цієї Інструкції, відповідальний СП з моніторингу здійснює моніторинг:

1) рівня конкуренції та ефективності відкриття;

2) врегулювання перевантажень міждержавних з’єднань газотранспортної системи;

3) технічного співробітництва з операторами газотранспортних систем інших договірних сторін Договору про заснування Енергетичного Співтовариства;

4) будь-яких практик, що призводять до спотворення або обмеження конкуренції на ринку;

5) рівня прозорості.

3.7. Для оцінки безпеки постачання природного газу та з метою визначення індикаторів/показників, передбачених додатком 5 до цієї Інструкції, відповідальний СП з моніторингу здійснює моніторинг:

1) диверсифікації поставок природного газу;

2) розвитку інфраструктури;

3) рівня страхового запасу.

3.8. Для оцінки відповідності діяльності з транспортування природного газу вимогам законодавства та з метою визначення індикаторів/показників, передбачених додатком 6 до цієї Інструкції, відповідальний СП з моніторингу здійснює моніторинг:

1) виконання плану розвитку газотранспортної системи на наступні 10 років;

2) розробки та реалізації інвестиційної програми і заходів з інвестиційного планування;

3) застосування тарифів та інших платежів, пов'язаних із доступом або приєднанням до газотранспортної системи;

4) застосування та забезпечення дотримання методик (порядків) визначення тарифів та платежів, пов'язаних із доступом або приєднанням до газотранспортної системи;

5) відокремлення і незалежності оператора газотранспортної системи;

6) структури власності оператора газотранспортної системи;

7) виконання зобов'язань, що стосуються ведення відокремленого бухгалтерського обліку та публікації фінансової звітності;

8) відсутності проявів перехресного субсидіювання;

9) дотримання ліцензійних умов;

10) рівня прозорості.

3.9. Для оцінки відповідності діяльності зі зберігання (закачування, відбору) природного газу вимогам законодавства та з метою визначення індикаторів/показників, передбачених додатком 7 до цієї Інструкції, відповідальний СП з моніторингу здійснює моніторинг:

1) виконання плану розвитку газосховищ на наступні 10 років;

2) розробки та реалізації інвестиційної програми і заходів з інвестиційного планування;

3) застосування тарифів та інших платежів, пов'язаних із доступом до газосховищ;

4) застосування та забезпечення дотримання методик (порядків) визначення тарифів та платежів, пов'язаних із доступом до газосховищ;

5) дотримання критеріїв для визначення режиму доступу, що застосовується оператором газосховищ до кожного конкретного газосховища;

6) відокремлення і незалежності оператора газосховищ;

7) структури власності оператора газосховищ;

8) виконання зобов'язань, що стосуються ведення відокремленого бухгалтерського обліку та публікації фінансової звітності;

9) відсутності проявів перехресного субсидіювання;

10) дотримання ліцензійних умов;

11) рівня прозорості.

3.10. Для оцінки відповідності діяльності з розподілу природного газу вимогам законодавства та з метою визначення індикаторів/показників, передбачених додатком 8 до цієї Інструкції, відповідальний СП з моніторингу здійснює моніторинг:

1) виконання планів розвитку газорозподільних систем на наступні 10 років;

2) розробки та реалізації інвестиційних програм і заходів з інвестиційного планування;

3) застосування тарифів та інших платежів, пов'язаних із доступом або приєднанням до газорозподільних систем;

4) застосування та забезпечення дотримання методик (порядків) визначення тарифів та платежів, пов'язаних із доступом або приєднанням до газорозподільних систем;

5) відокремлення і незалежності операторів газорозподільних систем;

6) структури власності операторів газорозподільних систем;

7) виконання зобов'язань, що стосуються ведення відокремленого бухгалтерського обліку та публікації фінансової звітності;

8) відсутності проявів перехресного субсидіювання;

9) дотримання ліцензійних умов;

10) рівня прозорості.

3.11. Для оцінки відповідності діяльності з постачання природного газу вимогам законодавства та з метою визначення індикаторів/показників, передбачених додатком 9 до цієї Інструкції, відповідальний СП з моніторингу здійснює моніторинг:

1) виконання спеціальних обов'язків для забезпечення загальносуспільних інтересів;

2) скарг споживачів;

3) відсутності проявів перехресного субсидіювання;

4) виконання зобов'язань, що стосуються ведення відокремленого бухгалтерського обліку;

5) дотримання ліцензійних умов;

6) застосування положень договорів, що обмежують конкуренцію;

7) будь-яких практик, що призводять до спотворення або обмеження конкуренції на ринку;

8) додержання положень статті 14 Закону України «Про ринок природного газу» щодо зміни постачальника;

9) рівня прозорості;

10) структури власності постачальників.

3.12. Для оцінки відповідності діяльності з оптового продажу природного газу вимогам законодавства та з метою визначення індикаторів/показників, передбачених додатком 10 до цієї Інструкції відповідальний СП з моніторингу здійснює моніторинг:

1) виконання спеціальних обов'язків для забезпечення загальносуспільних інтересів;

2) будь-яких практик, що призводять до спотворення або обмеження конкуренції на ринку.

3.13. Для оцінки відповідності діяльності з транспортування нафти, нафтопродуктів та інших речовин трубопровідним транспортом вимогам законодавства та з метою визначення індикаторів/показників, передбачених додатком 11 до цієї Інструкції, відповідальний СП з моніторингу здійснює моніторинг:

1) застосування тарифів та інших платежів, пов'язаних із доступом до трубопровідного транспорту;

2) дотримання ліцензійних умов.

 

4. Оприлюднення результатів моніторингу

4.1. Результати моніторингу оприлюднюються на офіційному веб-сайті НКРЕКП у спеціалізованій рубриці «Моніторинг» не пізніше місячного строку після завершення періоду моніторингу у щоквартальних інформаційно-аналітичних матеріалах.

4.2. Звіт про результати діяльності Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, у звітному році (далі – Річний звіт) містить інформацію про результати моніторингу нафтогазових ринків за попередній рік.

 

5. Захист конфіденційної інформації

5.1. НКРЕКП забезпечує захист конфіденційної інформації та комерційної таємниці, отриманої під час здійснення моніторингу, відповідно до положень Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, законів України «Про інформацію», «Про доступ до публічної інформації», постанови НКРЕКП від 07 липня 2016 року № 1234 «Про затвердження форм звітності НКРЕКП щодо здійснення моніторингу на ринку природного газу та інструкцій щодо їх заповнення» та інших актів законодавства. Така інформація може бути розголошена лише у випадках, передбачених чинним законодавством.

5.2. До інформації з обмеженим доступом належить інформація, надана відповідним суб’єктом господарювання у нафтогазовій сфері, із грифом «комерційна таємниця» або «конфіденційна інформація», оформлена згідно з вимогами законодавства.

 

Директор Департаменту із регулювання

відносин у нафтогазовій сфері                                               Т.Рябуха

 

Додатки 1-11 див. тут.

 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux