Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
День оприлюднення на офіційному веб-сайті Регулятора: 05.05.2025
Постанова
від 02 травня 2025 р. № 655
Київ
Про застосування санкцій до НЕК «УКРЕНЕРГО» за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та здійснення заходів державного регулювання

НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ

У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ


ПОСТАНОВА

02.05.2025 № 655


Про застосування санкцій до НЕК «УКРЕНЕРГО» за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та здійснення заходів державного регулювання


Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, у результаті розгляду 02 травня 2025 року на засіданні, яке проводилось у формі відкритого слухання, Акта планової перевірки від 02 квітня 2025 року № 78, проведеної відповідно до Плану здійснення заходів державного контролю суб'єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, на 2025 рік, затвердженого постановою НКРЕКП від 13 листопада 2024 року № 1940, постанови НКРЕКП від 11 березня 2025 року № 366 «Про збільшення строку проведення планової перевірки НЕК «УКРЕНЕРГО» та посвідчень на проведення планової перевірки від 03 березня 2025 року № 102, від 04 березня 2025 року № 106, від 14 березня 2025 року № 120 та від 28 березня 2025 року № 139, установлено, що ПРИВАТНИМ АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ «НАЦІОНАЛЬНА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 00100227) порушено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії, затверджені постановою НКРЕКП від 09 листопада 2017 року № 1388 (далі – Ліцензійні умови з передачі електричної енергії), та не дотримано вимоги нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, а саме:

Ліцензійні умови з передачі електричної енергії, а саме:

пункт 2.2 у частині здійснення ліцензованої діяльності відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;

підпункт 8 пункту 2.3 у частині виконання умов договорів, які є обов'язковими для провадження діяльності на ринку електричної енергії, а саме договорів, укладених з ДП «ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ» та з постачальниками універсальних послуг,

підпункт 15 (у редакції, що діяла до 29 серпня 2024 року) та підпункт 14 пункту 2.3 у частині дотримання визначених напрямків та обсягів використання коштів за статтями витрат відповідно до встановленої НКРЕКП структури тарифу на послуги з передачі електричної енергії та на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління згідно з постановами НКРЕКП від 09 грудня 2023 року № 2322 «Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії НЕК «УКРЕНЕРГО» на 2024 рік» та від 09 грудня 2023 року № 2323 «Про встановлення тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління НЕК «УКРЕНЕРГО» на 2024 рік»,

підпункт 27 (у редакції, що діяла до 29 серпня 2024 року) та підпункт 26 пункту 2.3 у частині виконання рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та чинним законодавством,

підпункт 33 (у редакції, що діяла до 29 серпня 2024 року) пункту 2.3 у частині обов’язку придбання послуги зі зменшення навантаження виробників, що здійснюють продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом або аукціонною ціною, відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил ринку,

підпункт 49 та підпункт 50 (у редакції, що діяла до 29 серпня 2024 року) пункту 2.3 у частині виконання функцій, пов’язаних з покладенням спеціальних обов'язків для забезпечення загальносуспільного інтересу зі збільшення частки виробництва енергії з альтернативних джерел, підвищення ефективності комбінованого виробництва електричної та теплової енергії, інших спеціальних обов'язків,

підпункт 50 та підпункт 51 (у редакції, що діяла до 29 серпня 2024 року) пункту 2.3 у частині придбання для забезпечення загальносуспільних інтересів послуг, які надаються йому на обов'язковій основі суб'єктами ринку, визначеними відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», на підставі договору про надання послуг для забезпечення загальносуспільних інтересів, типова форма якого затверджується НКРЕКП,

підпункт 60 пункту 2.3 у частині розроблення у встановленому НКРЕКП порядку інвестиційної програми на підставі плану розвитку системи передачі на наступні 10 років та подання її до НКРЕКП разом із розрахунком тарифу на послуги з передачі електричної енергії, забезпечення її своєчасного та повного виконання,

Порядку розроблення, подання на схвалення та виконання інвестиційної програми оператора системи передачі, що є додатком 12 до Кодексу системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 309 (далі – Порядок розроблення, подання на схвалення та виконання інвестиційної програми оператора системи передачі), а саме:

пункту 2.6, згідно з яким пояснювальна записка до ІП повинна бути структурованою, сформованою відповідно до вимог цього Порядку та складатись із детального опису кожного заходу у розрізі розділів ІП, що має бути оформлений відповідно до глави 7 додатка 13 до Кодексу та містити, зокрема, таку інформацію:

1) назву та порядковий номер заходу ІП відповідно до глави 5 додатка 13 до Кодексу. Назва заходу ІП повинна відповідати розробленій проєктно-кошторисній документації (за наявності) та має містити характер дій, що плануються до виконання (будівництво, реконструкція, технічне переоснащення, розроблення проєктно-кошторисної документації тощо);

2) характер робіт, що плануються до виконання (будівництво, реконструкція, технічне переоснащення, розроблення проєктно-кошторисної документації, закупівля тощо), та запланований термін виконання цього заходу;

3) посилання на сторінку та пункт схваленого Плану (із зазначенням терміну виконання згідно з Планом) та інші документи, що передбачають виконання заходу;

4) посилання на обґрунтовуючі матеріали, що підтверджують необхідність виконання заходу, зокрема:

акти, експертні звіти (висновки) щодо необхідності заміни відповідного обладнання, протоколи замірів (акти, відомості тощо), протоколи випробувань та вимірювань, комерційні пропозиції тощо;

технічне завдання на проєктування (завдання на коригування) та розроблення проєктів землеустрою, затверджені в установленому порядку;

схвалену, затверджену, погоджену належним чином проєктно-кошторисну документацію (стадія ТЕО, стадія проєкт, стадія робоча документація) із зазначенням кошторисної вартості та відповідний наказ про її затвердження;

експертний висновок щодо розгляду проєктно-кошторисної документації;

5) інформацію щодо існуючого технічного стану відповідних об'єктів та їх складових частин;

6) обґрунтування необхідності та доцільності виконання заходу ІП із зазначенням очікуваного результату виконання цього заходу. До заходів ІП, за необхідності, мають бути додані схемні рішення, інші графічні та табличні матеріали, що підтверджують необхідність та доцільність виконання заходу;

7) опис робіт із зазначенням фізичних обсягів та вартості, що заплановані до виконання у прогнозному періоді, та основних техніко-економічних показників проєктів (із зазначенням, зокрема, типу та кількості основного обладнання та матеріалів, що плануються до заміни/встановлення). По заходах, що мають перехідний характер, також зазначаються етапи виконання (план-графік, діаграма Ганта), фізичні обсяги та фінансування по роках із урахуванням фактичного виконання). По заходах із закупівлі транспортних засобів або спеціалізованої техніки, пояснювальна записка повинна містити таку інформацію: ціль закупівлі транспортного засобу; підрозділ, у який закуповується транспортний засіб; тип нового транспортного засобу; опис характеристик, технічних параметрів та комплектації, яким мають відповідати нові транспортні засоби, для виконання своїх функцій; порівняльний аналіз обраного типу транспортного засобу та ще 2-х його аналогів на предмет економічної та технічної доцільності для виконання заявлених функцій;

8) опис та розрахунок запланованого економічного ефекту від впровадження заходу (робіт) ІП,

пункту 2.7, згідно з яким ОСП додає до кожного заходу ІП обґрунтовуючі матеріали, що, зокрема, мають містити:

1) проєктно-кошторисну документацію з виконання відповідних робіт, розроблену та затверджену відповідно до вимог чинного законодавства. Обсяги робіт та ресурсів (матеріалів, обладнання тощо) у кошторисній документації повинні бути підтверджені відповідними обсягами у затвердженій проєктній частині;

2) експертні висновки щодо розгляду проєктно-кошторисної документації відповідно до вимог чинного законодавства;

3) накази про затвердження відповідної проєктно-кошторисної документації;

4) акти, експертні звіти (висновки) щодо необхідності заміни відповідного обладнання, протоколи замірів (акти, відомості тощо), протоколи випробувань та вимірювань, відповідні технічні завдання на проєктування та розроблення проєктів землеустрою, затверджені в установленому порядку із зазначенням стадії проєктування (ТЕО, проєкт, робочий проєкт тощо), та інші матеріали;

5) цінові (комерційні) пропозиції (прайси) виробників або їх офіційних представників в Україні, результати публічної закупівлі;

6) відповідні програми/концепції розвитку, у тому числі програми заміни дефектного обладнання, що містять перелік запланованих за роками заходів, у разі їх наявності,

пункту 4.1 у частині виконання схваленої Регулятором ІП у повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт у кількісному вираженні, джерел та обсягів фінансування у вартісному вираженні, у тому числі для заходів, які мають перехідний характер,

пункту 4.4, згідно з яким при зміні (збільшенні або зменшенні) вартості виконання заходів, передбачених схваленою ІП, до 5 % ОСП може самостійно зробити перерозподіл фінансування між цими заходами в межах одного розділу за умови незмінності фізичних обсягів цих заходів,

пункту 4.10, згідно з яким ОСП при виконанні ІП зобов'язаний проводити закупівлю обладнання, матеріалів, що мають технічні та якісні параметри і характеристики, що відповідають (або перевищують) визначеним в ІП та відповідних обґрунтовуючих матеріалах до неї, та з урахуванням Закону України «Про публічні закупівлі»;

Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 307 (далі – Правила ринку), а саме:

пункту 4.13.2 глави 4.13 розділу IV, згідно з яким система управління ринком повинна автоматично створити пропозиції на балансуючу електричну енергію (що маркуються як створені системою управління ринком) для кожного відповідного ППБ і для кожного розрахункового періоду із зазначенням ціни та обсягу пропозиції,

пункту 7.2.1 глави 7.2 розділу VII, згідно з яким АР через CУР на четвертий робочий день після завершення декади формує декадний звіт ППБ та надсилає на електронну адресу ППБ повідомлення про формування декадного звіту ППБ,

пункту 7.2.2 глави 7.2 розділу VII, згідно з яким АР через СУР на одинадцятий календарний день місяця, наступного за розрахунковим, формує місячний звіт ППБ та надсилає на електронну адресу ППБ повідомлення про формування місячного звіту ППБ.

Якщо за результатами місячного звіту ППБ має відбутись списання для АР (нарахування для ППБ), АР на четвертий робочий день з дня надсилання повідомлення про формування місячного звіту ППБ перераховує з рахунку зі спеціальним режимом використання ОСП кошти на рахунок ППБ відповідно до Акта купівлі-продажу небалансів електричної енергії,

пункту 7.3.1 глави 7.3 розділу VII, згідно з яким АР через CУР на четвертий робочий день після завершення декади формує декадний звіт СВБ та надсилає на електронну адресу СВБ повідомлення про формування декадного звіту СВБ,

пункту 7.3.2 глави 7.3 розділу VII, згідно з яким АР через СУР на одинадцятий календарний день місяця, наступного за розрахунковим, формує місячний звіт СВБ та надсилає на електронну адресу СВБ повідомлення про формування місячного звіту СВБ,

пункту 7.7.1 (у редакції, що діяла до 13 жовтня 2023 року) глави 7.7 розділу VII, згідно з яким платіжні документи для декади надаються відповідним учасникам ринку не пізніше четвертого робочого дня після останнього дня цієї декади,

пункту 7.7.4 глави 7.7 розділу VII, згідно з яким оплата платіжного документа з банківського рахунку АР на банківський рахунок учасника ринку здійснюється протягом чотирьох робочих днів з дати направлення рахунка.

Відповідно до статей 17, 19 та 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» та Порядку (методики) визначення розміру штрафів, які накладаються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого постановою НКРЕКП від 29 вересня 2023 року № 1800, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ПОСТАНОВЛЯЄ:


1. Застерегти ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «НАЦІОНАЛЬНА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 00100227) щодо недопущення надалі порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, та недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, а саме:

Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, а саме:

пункту 2.2 у частині здійснення ліцензованої діяльності відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії,

підпункту 8 пункту 2.3 у частині виконання умов договорів, які є обов'язковими для провадження діяльності на ринку електричної енергії,

підпункту 60 пункту 2.3 у частині розроблення у встановленому НКРЕКП порядку інвестиційної програми на підставі плану розвитку системи передачі на наступні 10 років та подання її до НКРЕКП разом із розрахунком тарифу на послуги з передачі електричної енергії, забезпечення її своєчасного та повного виконання,

Порядку розроблення, подання на схвалення та виконання інвестиційної програми оператора системи передачі, а саме:

пункту 2.6, згідно з яким пояснювальна записка до ІП повинна бути структурованою, сформованою відповідно до вимог цього Порядку та складатись із детального опису кожного заходу у розрізі розділів ІП, що має бути оформлений відповідно до глави 7 додатка 13 до Кодексу та містити, зокрема, таку інформацію:

1) назву та порядковий номер заходу ІП відповідно до глави 5 додатка 13 до Кодексу. Назва заходу ІП повинна відповідати розробленій проєктно-кошторисній документації (за наявності) та має містити характер дій, що плануються до виконання (будівництво, реконструкція, технічне переоснащення, розроблення проєктно-кошторисної документації тощо);

2) характер робіт, що плануються до виконання (будівництво, реконструкція, технічне переоснащення, розроблення проєктно-кошторисної документації, закупівля тощо), та запланований термін виконання цього заходу;

3) посилання на сторінку та пункт схваленого Плану (із зазначенням терміну виконання згідно з Планом) та інші документи, що передбачають виконання заходу;

4) посилання на обґрунтовуючі матеріали, що підтверджують необхідність виконання заходу, зокрема:

акти, експертні звіти (висновки) щодо необхідності заміни відповідного обладнання, протоколи замірів (акти, відомості тощо), протоколи випробувань та вимірювань, комерційні пропозиції тощо;

технічне завдання на проєктування (завдання на коригування) та розроблення проєктів землеустрою, затверджені в установленому порядку;

схвалену, затверджену, погоджену належним чином проєктно-кошторисну документацію (стадія ТЕО, стадія проєкт, стадія робоча документація) із зазначенням кошторисної вартості та відповідний наказ про її затвердження;

експертний висновок щодо розгляду проєктно-кошторисної документації;

5) інформацію щодо існуючого технічного стану відповідних об'єктів та їх складових частин;

6) обґрунтування необхідності та доцільності виконання заходу ІП із зазначенням очікуваного результату виконання цього заходу. До заходів ІП, за необхідності, мають бути додані схемні рішення, інші графічні та табличні матеріали, що підтверджують необхідність та доцільність виконання заходу;

7) опис робіт із зазначенням фізичних обсягів та вартості, що заплановані до виконання у прогнозному періоді, та основних техніко-економічних показників проєктів (із зазначенням, зокрема, типу та кількості основного обладнання та матеріалів, що плануються до заміни/встановлення). По заходах, що мають перехідний характер, також зазначаються етапи виконання (план-графік, діаграма Ганта), фізичні обсяги та фінансування по роках із урахуванням фактичного виконання). По заходах із закупівлі транспортних засобів або спеціалізованої техніки, пояснювальна записка повинна містити таку інформацію: ціль закупівлі транспортного засобу; підрозділ, у який закуповується транспортний засіб; тип нового транспортного засобу; опис характеристик, технічних параметрів та комплектації, яким мають відповідати нові транспортні засоби, для виконання своїх функцій; порівняльний аналіз обраного типу транспортного засобу та ще 2-х його аналогів на предмет економічної та технічної доцільності для виконання заявлених функцій;

8) опис та розрахунок запланованого економічного ефекту від впровадження заходу (робіт) ІП,

пункту 2.7, згідно з яким ОСП додає до кожного заходу ІП обґрунтовуючі матеріали, що, зокрема мають містити:

1) проєктно-кошторисну документацію з виконання відповідних робіт, розроблену та затверджену відповідно до вимог чинного законодавства. Обсяги робіт та ресурсів (матеріалів, обладнання тощо) у кошторисній документації повинні бути підтверджені відповідними обсягами у затвердженій проєктній частині;

2) експертні висновки щодо розгляду проєктно-кошторисної документації відповідно до вимог чинного законодавства;

3) накази про затвердження відповідної проєктно-кошторисної документації;

4) акти, експертні звіти (висновки) щодо необхідності заміни відповідного обладнання, протоколи замірів (акти, відомості тощо), протоколи випробувань та вимірювань, відповідні технічні завдання на проєктування та розроблення проєктів землеустрою, затверджені в установленому порядку із зазначенням стадії проєктування (ТЕО, проєкт, робочий проєкт тощо), та інші матеріали;

5) цінові (комерційні) пропозиції (прайси) виробників або їх офіційних представників в Україні, результати публічної закупівлі;

6) відповідні програми/концепції розвитку, у тому числі програми заміни дефектного обладнання, що містять перелік запланованих за роками заходів, у разі їх наявності.

По заходах, що фінансуються за рахунок кредитних коштів міжнародних фінансових організацій, ОСП додатково надає «Таблицю цін на обладнання», що є додатком до відповідних договорів,

пункту 4.1 у частині виконання схваленої Регулятором ІП у повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт у кількісному вираженні, джерел та обсягів фінансування у вартісному вираженні, у тому числі для заходів, які мають перехідний характер,

пункту 4.4, згідно з яким при зміні (збільшенні або зменшенні) вартості виконання заходів, передбачених схваленою ІП, до 5 % ОСП може самостійно зробити перерозподіл фінансування між цими заходами в межах одного розділу за умови незмінності фізичних обсягів цих заходів,

пункту 4.10, згідно з яким ОСП при виконанні ІП зобов'язаний проводити закупівлю обладнання, матеріалів, що мають технічні та якісні параметри і характеристики, що відповідають (або перевищують) визначеним в ІП та відповідних обґрунтовуючих матеріалах до неї, та з урахуванням Закону України «Про публічні закупівлі»;

Правил ринку, а саме:

пункту 7.2.1 глави 7.2 розділу VII, згідно з яким АР через CУР на четвертий робочий день після завершення декади формує декадний звіт ППБ та надсилає на електронну адресу ППБ повідомлення про формування декадного звіту ППБ,

пункту 7.2.2 глави 7.2 розділу VII, згідно з яким АР через СУР на одинадцятий календарний день місяця, наступного за розрахунковим, формує місячний звіт ППБ та надсилає на електронну адресу ППБ повідомлення про формування місячного звіту ППБ.

Якщо за результатами місячного звіту ППБ має відбутись списання для АР (нарахування для ППБ), АР на четвертий робочий день з дня надсилання повідомлення про формування місячного звіту ППБ перераховує з рахунку зі спеціальним режимом використання ОСП кошти на рахунок ППБ відповідно до Акта купівлі-продажу небалансів електричної енергії,

пункту 7.3.1 глави 7.3 розділу VII, згідно з яким АР через CУР на четвертий робочий день після завершення декади формує декадний звіт СВБ та надсилає на електронну адресу СВБ повідомлення про формування декадного звіту СВБ,

пункту 7.3.2 глави 7.3 розділу VII, згідно з яким АР через СУР, на одинадцятий календарний день місяця, наступного за розрахунковим, формує місячний звіт СВБ та надсилає на електронну адресу СВБ повідомлення про формування місячного звіту СВБ,

пункту 7.7.1 (у редакції, що діяла до 13 жовтня 2023 року) глави 7.7 розділу VII, згідно з яким платіжні документи для декади надаються відповідним учасникам ринку не пізніше четвертого робочого дня після останнього дня цієї декади,

пункту 7.7.4 глави 7.7 розділу VII, згідно з яким оплата платіжного документа з банківського рахунку АР на банківський рахунок учасника ринку здійснюється протягом чотирьох робочих днів з дати направлення рахунка.

2. Накласти штраф у розмірі 1 263 508 (один мільйон двісті шістдесят три тисячі п’ятсот вісім) гривень на ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «НАЦІОНАЛЬНА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 00100227) за порушення пункту 2.3 Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, а саме:

підпункту 15 (у редакції, що діяла до 29 серпня 2024 року) та підпункту 14 у частині дотримання визначених напрямків та обсягів використання коштів за статтями витрат відповідно до встановленої НКРЕКП структури тарифу на послуги з передачі електричної енергії та на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, зокрема постановами НКРЕКП від 09 грудня 2023 року № 2322 «Про встановлення тарифу
на послуги з передачі електричної енергії НЕК «УКРЕНЕРГО»на 2024 рік» та від 09 грудня 2023 року № 2323 «Про встановлення тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління НЕК «УКРЕНЕРГО» на 2024 рік»,

підпункту 27 (у редакції, що діяла до 29 серпня 2024 року) та підпункту 26 у частині виконання рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та чинним законодавством,

підпункту 33 (у редакції, що діяла до 29 серпня 2024 року) у частині придбання послуги зі зменшення навантаження виробників, що здійснюють продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом або аукціонною ціною, відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил ринку,

підпункту 49 та підпункту 50 (у редакції, що діяла до 29 серпня 2024 року) у частині виконання функцій, з покладенням спеціальних обов'язків для забезпечення загальносуспільного інтересу зі збільшення частки виробництва енергії з альтернативних джерел, підвищення ефективності комбінованого виробництва електричної та теплової енергії, інших спеціальних обов'язків,

підпункту 50 та підпункту 51 (у редакції, що діяла до 29 серпня 2024 року) у частині придбання для забезпечення загальносуспільних інтересів послуги, які надаються йому на обов'язковій основі суб'єктами ринку, визначеними відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», на підставі договору про надання послуг для забезпечення загальносуспільних інтересів, типова форма якого затверджується НКРЕКП.

Зазначена сума штрафу має бути сплачена до Державного бюджету України у 30-денний строк з дня одержання копії рішення про накладення штрафу (код бюджетної класифікації 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції»).

3. Відповідно до пункту 1 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», у межах здійснення заходів державного регулювання, зобов’язати ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «НАЦІОНАЛЬНА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРЕНЕРГО»:

1) протягом періоду дії правового режиму воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та протягом одного року з дня його припинення або скасування забезпечити використання підсумкової суми надлишково отриманого доходу від здійснення діяльності з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління у 2024 році в розмірі 5 371 668,99 тис. грн (без ПДВ), для таких цілей:

45 % – на погашення заборгованості оператора системи передачі, що сформувалася на балансуючому ринку;

45 % – на покриття витрат та погашення заборгованості оператора системи передачі перед гарантованим покупцем за договором про надання послуг із збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії з гарантованим покупцем;

10 % – на покриття витрат та погашення заборгованості оператора системи передачі перед постачальниками універсальних послуг за договорами про надання послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел з постачальником універсальних послуг з метою подальшої оплати постачальниками універсальних послуг електричної енергії, виробленої генеруючими установками приватних домогосподарств з використанням альтернативних джерел енергії;

2) у термін до 02 червня 2025 року сформувати та надіслати платіжні документи за електричну енергію для врегулювання небалансів учасникам ринку, які не були сформовані протягом 2024 року, про що в термін до 20 червня 2025 року повідомити НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області з наданням належним чином завірених копій підтвердних документів;

3) у термін до 01 липня 2025 року подати до НКРЕКП належним чином оформлені, обґрунтовані та погоджені згідно з вимогами Порядку розроблення, подання на схвалення та виконання інвестиційної програми оператора системи передачі, зміни до Інвестиційної програми на 2025 рік, доповнивши джерела її фінансування статтею «Додатково отриманий дохід за результатом діяльності 2024 року» без додаткових джерел фінансування на загальну суму 45 028,31 тис. грн (без ПДВ), яка включає:

суму зекономлених при виконанні інвестиційної програми у 2024 році коштів за рахунок тарифу на послуги з передачі електричної енергії в розмірі 10 185,52 тис. грн (без ПДВ);

суму зекономлених при виконанні інвестиційної програми у 2024 році коштів за рахунок тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління в розмірі 11 912,07 тис. грн (без ПДВ);

50% суми додатково отриманого доходу, отриманого у 2024 році від надання в оренду/суборенду основних засобів (активів), які належать до діяльності з передачі електричної енергії, у розмірі 8,99 тис. грн (без ПДВ),

100% доходу, отриманого від реалізації товарно-матеріальних цінностей, у тому числі металобрухту, від діяльності з передачі електричної енергії у 2024 році в розмірі 18058,12 тис. грн (без ПДВ),

50% суми додатково отриманого доходу, отриманого у 2024 році від надання в оренду/суборенду основних засобів (активів), які належать до діяльності з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, у розмірі 2,42 тис. грн (без ПДВ),

100% доходу, отриманого від реалізації товарно-матеріальних цінностей, у тому числі металобрухту, які належать до діяльності з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління у 2024 році, у розмірі 4861,19 тис. грн (без ПДВ);

4) привести звітність з ліцензованої діяльності НЕК «УКРЕНЕРГО» за 2024 рік у відповідність до фактичних результатів, встановлених плановою перевіркою, та в термін до 01 серпня 2025 року надати уточнені форми звітності до НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області, а саме:

за формою № 1-НКРЕКП-передача електричної енергії (квартальна) «Звіт про фінансові результати та використання структури тарифу» за 2024 рік;

за формою № 17-НКРЕКП-якість-передача (річна) «Звіт щодо показників комерційної якості надання послуг з передачі електричної енергії» за 2024 рік;

звіт щодо виконання Інвестиційної програми оператора системи передачі за 2024 рік;

5) у термін до 01 серпня 2025 року забезпечити усунення недоліків, встановлених під час проведення аудиту роботи системи управління ринком за 2022 рік та зафіксованих Звітом незалежних практикуючих фахівців з надання обґрунтованої впевненості від 14 вересня 2024 року, про що в термін до 15 серпня 2025 року повідомити НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області з наданням належним чином завірених копій підтвердних документів;

6) у термін до 01 листопада 2025 року провести незалежний аудит команд НЕК «УКРЕНЕРГО», наданих поза ранжиром для вирішення системних обмежень на балансуючому ринку електричної енергії у 2024 році, спрямувавши на ці цілі залишок невикористаних коштів, пов’язаних з проведенням аудиту роботи системи управління ринком за 2022 рік у розмірі 600,00 тис. грн (без ПДВ), та невикористані кошти у 2024 році за статтею витрат «Аудиторські послуги» у розмірі 1 303,00 тис. грн (без ПДВ), про що в термін до 10 листопада 2025 року повідомити НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області з наданням належним чином завірених копій підтвердних документів;

7) щоквартально, починаючи з 25 липня 2025 року, надавати та у подальшому не пізніше 25 числа місяця, наступного за звітним періодом, забезпечити надання НКРЕКП та Управлінню НКРЕКП у м. Києві та Київській області завірених копій підтвердних документів:

щодо стану використання (освоєння) аварійного запасу, придбаного у 2024 році, до повного його використання;

щодо вжитих НЕК «УКРЕНЕРГО» заходів із врегулювання питання відшкодування ТОВ «КАРПАТНАФТОХІМ» вартості несанкціонованого відбору електричної енергії за 2024 рік до повного її погашення;

8) до 02 червня 2025 року, з метою забезпечення моніторингу дотримання вимог сертифікації НЕК «УКРЕНЕРГО», надати перелік суб'єктів господарювання, які перебувають під прямим або опосередкованим контролем НЕК «УКРЕНЕРГО», із зазначенням способу здійснення такого контролю та джерел фінансування, а також із зазначенням інформації про здійснення ними будь-якої діяльності на ринку електричної енергії та/або природного газу та виду даної діяльності;

9) до 01 липня 2025 року з метою забезпечення моніторингу дотримання вимог сертифікації НЕК «УКРЕНЕРГО», надати до НКРЕКП на затвердження зміни до Програми відповідності НЕК «УКРЕНЕРГО», що передбачають заходи направлені на уникнення потенційного конфлікту інтересів при замовленні, виконанні, прийманні та оплаті послуг, що надаються НЕК «УКРЕНЕРГО» пов’язаною юридичною особою ТОВ «УКРЕНЕРГО ЦИФРОВІ РІШЕННЯ»;

10) до 01 серпня 2025 року з метою забезпечення моніторингу дотримання вимог сертифікації НЕК «УКРЕНЕРГО», надати до НКРЕКП на затвердження зміни до Програми відповідності НЕК «УКРЕНЕРГО», що передбачають порядок надання та моніторингу диспетчерських команд при системних обмеженнях, направлений на забезпечення балансу між безпекою постачання електричної енергії та ринковими відносинами.

4. Департаменту ліцензійного контролю:

1) дослідити при здійсненні наступних заходів державного контролю питання щодо визначення сум надлишково отриманого або недоотриманого доходу оператора системи передачі від здійснення діяльності з передачі електричної енергії та діяльності з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління у 2024 році з урахуванням використання НЕК «УКРЕНЕРГО» підсумкової суми надлишково отриманого доходу від здійснення діяльності з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, отриманої за підсумками діяльності у 2023 – 2024 роках, проведення незалежного аудиту команд НЕК «УКРЕНЕРГО», наданих поза ранжиром для вирішення системних обмежень на балансуючому ринку електричної енергії у 2024 році та вжитих НЕК «УКРЕНЕРГО» заходів із врегулювання питання відшкодування ТОВ «КАРПАТНАФТОХІМ» вартості несанкціонованого відбору електричної енергії за 2024 рік, з урахуванням поданих уточнених форм звітності, які зазначені в підпункті 4 пункті 3 цієї постанови;

2) при здійсненні наступних заходів державного контролю щодо перевірки доходів та витрат НЕК «УКРЕНЕРГО» проконтролювати:

визначення обґрунтованості перевитрат за статтею витрат «Витрати на врегулювання системних обмежень» з урахуванням проведення аудиту команд НЕК «УКРЕНЕРГО», наданих поза ранжиром для вирішення системних обмежень на балансуючому ринку електричної енергії у 2024 році;

стан використання НЕК «УКРЕНЕРГО» підсумкової суми надлишково отриманого доходу від здійснення діяльності з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління за 2024 рік у 2025 році;

достовірність даних в уточнених формах звітності, які зазначені в підпункті 4 пункті 3 цієї постанови;

3) підготувати проєкт звернення НКРЕКП до наглядової ради НЕК «УКРЕНЕРГО» та уповноваженої особи з питань відповідності оператора системи передачі щодо направлення на розгляд Акта планової перевірки від 02 квітня 2025 року № 78, обґрунтувань до проєктів рішень та прийнятих за результатами його розгляду рішень для усунення НЕК «УКРЕНЕРГО» та недопущення у подальшому виявлених порушень;

4) прийняти до відома:

суму невикористаних коштів у 2024 році за статтею витрат «Аудиторські послуги» у розмірі 1 303,00 тис. грн (без ПДВ);

залишок невикористаних коштів, пов’язаних з проведенням аудиту роботи системи управління ринком за 2022 рік, у сумі 600,00 тис. грн (без ПДВ).

5. Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання, відповідно до пунктів 1, 13 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»:

1) у разі неврахування НЕК «УКРЕНЕРГО» в Інвестиційній програмі на 2025 рік суми додатково отриманого доходу за результатами діяльності у 2024 році, зазначеної в підпункті 3 пункту 3 цієї постанови, підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифів на послуги з передачі електричної енергії та на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління НЕК «УКРЕНЕРГО» шляхом їх зміни в бік зменшення на суму 45 028,31 тис. грн (без ПДВ);

2) у разі непроведення до 01 листопада 2025 року незалежного аудиту команд НЕК «УКРЕНЕРГО», наданих поза ранжиром для вирішення системних обмежень на балансуючому ринку електричної енергії у 2024 році, підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифів на послуги з передачі електричної енергії та на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління НЕК «УКРЕНЕРГО» шляхом їх зміни в бік зменшення на суми коштів, які зазначені в підпункті 6 пункту 3 цієї постанови;

3) у разі незавершення до 01 листопада 2025 року аудиту роботи системи управління ринком за 2024 рік підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління НЕК «УКРЕНЕРГО» шляхом його зміни в бік зменшення на суму 13 368 тис. грн (без ПДВ).

Ця постанова може бути оскаржена до адміністративного суду. Оскарження постанови не зупиняє її виконання.


Голова             НКРЕКП Юрій ВЛАСЕНКО

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux