Дата оновлення: 30.12.2024
(У постанову вносяться зміни
постановами НКРЕКП від 28.05.2024 № 1039, від 19.12.2024 № 2158)
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ
У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
05.07.2023 № 1229
Про застереження ПРАТ «ЛЬВІВОБЛЕНЕРГО» щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та здійснення заходів державного регулювання
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, у результаті розгляду 05 липня 2023 року на засіданні, яке проводилось у формі відкритого слухання, Акта планової перевірки від 09 червня 2023 року № 274, проведеної на підставі Плану здійснення заходів державного контролю суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, на 2023 рік, затвердженого постановою НКРЕКП від 23 листопада 2022 року № 1550, відповідно до постанови НКРЕКП 23 травня 2023 року № 952 «Про збільшення строку проведення планової перевірки ПРАТ «ЛЬВІВОБЛЕНЕРГО» та посвідчень на проведення планової перевірки від 09 травня 2023 року № 264, від 26 травня 2023 року № 288 та від 30 травня 2023 року № 291, установлено, що ПРИВАТНИМ АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ «ЛЬВІВОБЛЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 00131587) не дотримано вимоги нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджені постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1470 (далі – Ліцензійні умови з розподілу електричної енергії), а саме:
пунктів 1 та 11 частини третьої статті 46 Закону України «Про ринок електричної енергії» щодо обов’язку оператора системи розподілу дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, укладати договори, які є обов’язковими для здійснення діяльності на ринку електричної енергії та виконувати умови таких договорів;
розділу IV Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 310, а саме:
підпункту 4.1.38 глави 4.1, яким встановлено, що ОСР несуть відповідальність за своєчасність оприлюднення інформації та її достовірність,
пункту 4.2.2 глави 4.2 в частині здійснення заходів щодо відведення земельних ділянок для розміщення об’єктів електроенергетики,
пункту 4.6.1 глави 4.6, яким встановлено, що надання послуги з приєднання, а саме виконання будівельно-монтажних робіт, здійснюється відповідно до проєктно-кошторисної документації,
підпункту 4.8.2 пункту 4.8, яким встановлено, що ОСР після завершення робіт з приєднання повідомляє замовника у спосіб, указаний у заяві про приєднання, про готовність власних мереж до підключення електроустановок замовника шляхом надання повідомлення про надання послуги з приєднання в частині зовнішнього електрозабезпечення. Зазначене повідомлення про надання послуги з приєднання є підставою для укладання замовником договорів (або внесення змін до діючих договорів) згідно з вимогами, встановленими на ринку електричної енергії,
вимог 4.10.2 глави 4.4, яким встановлено, що ОСР має забезпечити роботу сервісу «Особистий кабінет замовника» на власному офіційному вебсайті у мережі Інтернет, який має забезпечувати можливість подання в електронному вигляді заяви про приєднання та додатків, передбачених цим Кодексом (з можливістю використання кваліфікованого електронного підпису), підписання договору про приєднання електроустановок до електричних мереж та технічних умов на приєднання кваліфікованим електронним підписом, отримання та підписання акта надання/отримання послуги з приєднання кваліфікованим електронним підписом, підписання договору про надання послуг з розподілу електричної енергії кваліфікованим електронним підписом, подання в електронному вигляді заяви про підключення;
підпункту 3.2.1 пункту 3.2 Типового договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, що є додатком 5 до Кодексу системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 309, яким визначено обов’язок користувача своєчасно та в повному обсязі здійснювати розрахунки за цим Договором;
Типового договору про надання послуг з передачі електричної енергії, що є додатком 6 до Кодексу системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 309, а саме:
пункту 5.2 в частині обов’язку користувача здійснювати поетапну попередню оплату планової вартості послуги ОСП відповідно до встановленого алгоритму,
підпункту 3 пункту 8.3, яким встановлено, що користувач зобов’язаний здійснювати вчасно та у повному обсязі оплату за послугу з передачі електричної енергії на умовах, визначених цим Договором;
Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 312, а саме:
пункту 7.12 розділу VII в частині відновлення електроживлення електроустановок споживача, електроживлення яких було припинено з підстав, зазначених у пунктах 7.5 та/або 7.6 цього розділу, протягом 3 робочих днів у містах після отримання від ініціатора відключення інформації про усунення споживачем порушень, що підтверджується відповідним документом учасника ринку, на вимогу якого здійснювалося припинення електроживлення,
пункту 8.3.16 глави 8.3 розділу VIII, яким встановлено, що учасники роздрібного ринку мають оприлюднювати на своєму офіційному вебсайті щорічний звіт щодо розгляду звернень/скарг/претензій;
Інструкції щодо заповнення форми звітності № 11-НКРЕКП-якість-розподіл (квартальна) «Звіт щодо показників надійності (безперервності) електропостачання», затвердженої постановою НКРЕКП від 12 червня 2018 року № 374, а саме:
пункту 2.2 глави 2, яким встановлено, що форма звітності № 11-НКРЕКП складається станом на останнє число звітного періоду і подається ліцензіатом до НКРЕКП не пізніше ніж через 20 днів після звітного періоду,
пункту 4.6 глави 4, яким встановлено, зокрема, що реєстр перерв в електропостачанні формується згідно з додатком 5 до цієї Інструкції;
пункту 2.2 глави 2 Інструкції щодо заповнення форми звітності 12-НКРЕКП-якість-розподіл (квартальна) «Звіт щодо показників комерційної якості надання послуг з розподілу електричної енергії», затвердженої постановою НКРЕКП від 12 червня 2018 року № 374, яким встановлено, що форма звітності № 12-НКРЕКП-розподіл складається станом на останнє число звітного періоду і подається ліцензіатом до НКРЕКП та її територіального органу за місцезнаходженням ліцензіата не пізніше ніж через 50 днів після звітного періоду;
глави 2 Інструкції щодо заповнення форми звітності № 2-НКРЕКП-розподіл електричної енергії (квартальна) «Звіт про фінансові результати та виконання структури тарифів за видами діяльності», затвердженої постановою НКРЕКП від 28 лютого 2019 року № 282, а саме:
пункту 2.7 щодо забезпечення ліцензіатом достовірності інформації, зазначеної ним у формі звітності № 2-НКРЕКП-розподіл електричної енергії (квартальна),
пункту 2.11 щодо наведення звітних даних у формі звітності № 2-НКРЕКП-розподіл електричної енергії (квартальна) без урахування податку на додану вартість;
глави 2 Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання, затвердженого постановою НКРЕКП від 12 червня 2018 року № 375, а саме:
пунктів 2.1 та 2.2, якими встановлено, що ОСР забезпечує дотримання загальних стандартів якості надання послуг, зокрема, відсоток втрачених у черзі дзвінків кол-центру у звітному році – не більше 10%,
підпункту 3 пункту 2.3 щодо дотримання строку розгляду скарги/звернення/претензії споживача або групи споживачів (колективної скарги/звернення/претензії) щодо якості електричної енергії з наданням інформації, зазначеної у пункті 13.2.2 глави 13.2 розділу XIII Кодексу систем розподілу, з дня отримання скарги/звернення/претензії,
підпункту 4 пункту 2.3 щодо відновлення електропостачання після початку перерви в електропостачанні, відновлення подачі напруги за відсутності напруги на одній фазі у споживачів з трифазною схемою живлення протягом 24 годин. Тривалість електропостачання після відновлення повинна становити не менше 30 хвилин;
Мінімальних вимог до якості обслуговування споживачів електричної енергії кол-центрами, затверджених постановою НКРЕКП від 12 червня 2018 року № 373, а саме:
пункту 2.5 глави 2 щодо обов’язку ліцензіата вести електронну базу даних звернень абонентів, отриманих за допомогою засобів телекомунікації, із зазначенням правильного визначення теми звернення,
пункту 3.2 глави 3 щодо обов’язку ліцензіата всі дзвінки до кол-центру ОСР з питань незадовільної якості електричної енергії реєструвати відповідно до вимог ПРРЕЕ та розглядати відповідно до вимог глави 13.2 розділу XIII Кодексу систем розподілу;
пункту 1 постанови НКРЕКП від 17 грудня 2019 року № 2896 «Про встановлення для оператора системи передачі та операторів систем розподілу граничної нижньої межі обов’язкової купівлі електричної енергії на ринку «на добу наперед», яким встановлено для операторів систем розподілу в кожному розрахунковому періоді граничну нижню межу обов’язкової купівлі електричної енергії на ринку «на добу наперед» з метою компенсації технологічних втрат електричної енергії на її передачу та розподіл електричними мережами в розмірі 50 відсотків (у редакції, що діяла до 04 липня 2021 року) та 95 відсотків (у редакції, що діяла до 09 серпня 2021 року) від обсягу фактичних технологічних втрат електричної енергії на її передачу або розподіл електричними мережами в цьому розрахунковому періоді;
Порядку розроблення та подання на затвердження планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 04 вересня 2018 року № 955, а саме:
пункту 2.8 глави 2 (у редакції, що діяла до 18 березня 2023 року), яким встановлено, що ІП формується відповідно до розділів, визначених цим Порядком, із зазначенням обсягу фінансування по кожному з розділів (без урахування податку на додану вартість (далі – ПДВ)) та включає:
1) інформацію про прогнозний загальний техніко-економічний стан ліцензіата на дату закінчення чинної ІП з урахуванням заходів чинної ІП;
2) опис робіт, запланованих на прогнозний період;
3) перелік робіт, послуг, обладнання, матеріалів, апаратного та програмного забезпечення, запланованих для виконання або закупівлі у прогнозному періоді, з урахуванням наскрізної пріоритезації заходів у межах розділів ІП, з розбивкою на етапи (квартали) з фінансуванням відповідно до планових квартальних обсягів надходжень коштів. При визначенні пріоритезації заходів пріоритетнішим є захід, виконання якого є важливішим та/або має більший вплив на забезпечення підвищення рівня надійності, економічності, зниження технологічних витрат електричної енергії та поліпшення якості надання послуг з розподілу електричної енергії, та не враховувати заходи зі створення трансформаторної потужності, що включаються до ІП без зазначення конкретного місця встановлення (згідно з типовими проєктами, блочно за відповідними потужностями з урахуванням статистичних даних тощо);
4) пояснювальну записку з обґрунтуванням необхідності проведення робіт по кожному розділу інвестиційної програми;
5) джерела фінансування ІП;
6) прогноз ліцензіата щодо зниження технологічних витрат та втрат електричної енергії за результатами реалізації ІП,
пункту 2.9 глави 2 (у редакції, що діяла до 25 серпня 2022 року), яким встановлено, що ІП формується відповідно до розділів, визначених цим Порядком, із зазначенням обсягу фінансування по кожному з розділів (без урахування податку на додану вартість (далі – ПДВ)) та включає:
1) інформацію про прогнозний загальний техніко-економічний стан ліцензіата на дату закінчення чинної ІП з урахуванням заходів чинної ІП;
2) опис робіт, запланованих на прогнозний період;
3) перелік робіт, основного обладнання, матеріалів, апаратного та програмного забезпечення та послуг, запланованих для виконання у прогнозному періоді, з розбивкою на етапи (квартали) з фінансуванням відповідно до планових квартальних обсягів надходжень коштів;
4) пояснювальну записку з обґрунтуванням необхідності проведення робіт по кожному розділу інвестиційної програми;
5) джерела фінансування ІП;
6) прогноз ліцензіата щодо зниження технологічних витрат та втрат електричної енергії за результатами реалізації ІП,
пункту 4.1 глави 4, щодо обов’язку оператора системи розподілу виконувати схвалену Регулятором ІП у повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт у кількісному вираженні, джерел та обсягів фінансування у вартісному вираженні;
пункту 1.5 Методики (порядку) формування плати за приєднання до системи передачі та системи розподілу, затвердженої постановою НКРЕКП від 18 грудня 2018 року № 1965, яким встановлено, що оператори систем розподілу відповідають за достовірність даних, зазначених ними у формах звітності та в документах;
пункт 2.2 Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, а саме:
підпункт 7 у частині надання до НКРЕКП достовірних документів (їх копій) та інформації (дані, відомості, звітність), необхідних для виконання НКРЕКП своїх повноважень та функцій, в обсягах та у строки (не менше десяти робочих днів для надання копій документів, пояснень тощо), встановлені НКРЕКП,
підпункт 8 у частині забезпечення функціонування вебсайту ліцензіата у мережі інтернет, у якому, зокрема мають бути вказані засоби комунікації (поштову адресу, номер телефону для звернень, адресу електронної пошти для прийому повідомлень) та інша інформація, що підлягає оприлюдненню відповідно до законодавства,
підпункт 13 у частині укладення договорів, які є обов’язковими для здійснення ліцензованої діяльності, та виконання умов цих договорів,
підпункт 22 у частині оприлюднення та оновлення на своєму офіційному вебсайті, зокрема, звіту щодо показників якості послуг з розподілу електричної енергії,
підпункт 24 у частині здійснення компенсації та/або відшкодування збитків користувачу системи та/або споживачу у разі недотримання ліцензіатом показників якості послуг з розподілу електричної енергії, визначених НКРЕКП та договором про надання послуг з розподілу,
підпункт 25 у частині забезпечення функціонування центрів обслуговування споживачів та кол-центру згідно з вимогами, встановленими нормативно-правовими актами НКРЕКП,
підпункт 32 у частині обов’язку відновлення електроживлення споживача у порядку та у випадках, визначених кодексом системи розподілу та правилами роздрібного ринку,
підпункт 46 у частині розроблення інвестиційної програми відповідно до Порядку розроблення та подання на затвердження планів розвитку систем розподілу та інвестиційних програм операторів систем розподілу та подання її на схвалення НКРЕКП не пізніше 30 вересня року, що передує прогнозному періоду,
підпункт 47 у частині обов’язку виконання заходів ремонтної програми з ремонтів основних фондів у повному обсязі відповідно до обсягів фінансування, передбачених відповідною статтею структури тарифу, у тому числі ремонти для усунення аварійних відключень, на виконання приписів контролюючих органів та обґрунтованих скарг споживачів,
підпункт 54 (у редакції, що діяла до 05 серпня 2022 року) та підпункт 60 у частині своєчасної та в повному обсязі сплати за електричну енергію, куплену на ринку електричної енергії, та за послуги, що надаються на ринку електричної енергії.
Відповідно до статей 17, 19 та 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Застерегти ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ЛЬВІВОБЛЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ 00131587) щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії.
2. Відповідно до пункту 1 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», у межах здійснення заходів державного регулювання, зобов’язати ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ЛЬВІВОБЛЕНЕРГО»:
1) у строк до 01 вересня 2023 року урахувати в Інвестиційній програмі з розподілу електричної енергії на 2023 рік статтю «Додатково отриманий дохід за результатом діяльності у 2021 та 2022 роках» без додаткових джерел фінансування на загальну суму 23 000,79 тис. грн (без ПДВ), яка включає:
суму зекономлених при виконанні інвестиційної програми у 2021 році коштів тарифу з розподілу електричної енергії у розмірі 1 620,09 тис. грн (без ПДВ);
50 % суми додатково отриманого у 2021 році доходу від надання в оренду/суборенду основних засобів (активів), які належать до основної діяльності у розмірі 785,46 тис. грн (без ПДВ);
50 % суми додатково отриманого доходу у 2021 році від плати за доступ до елементів інфраструктури об'єктів електроенергетики у розмірі 10 639,12 тис. грн (без ПДВ);
100 % доходу, отриманого від реалізації товарно-матеріальних цінностей, що були у використанні, у тому числі металобрухту, від діяльності з розподілу електричної енергії у 2021 році у розмірі 1 274,64 тис. грн (без ПДВ);
на 50 % від негативної (від’ємної) суми дельти за статтею «прибуток на регуляторну базу активів, яка створена на дату переходу до стимулюючого регулювання» у 2021 році у розмірі 3 202,00 тис. грн. (без ПДВ);
50 % суми додатково отриманого доходу у 2022 році від надання в оренду/суборенду основних засобів (активів), які належать до основної діяльності у розмірі 807,67 тис. грн (без ПДВ);
50 % суми додатково отриманого доходу у 2022 році від плати за доступ до елементів інфраструктури об'єктів електроенергетики у розмірі 3 752,25 тис. грн (без ПДВ);
100 % доходу, отриманого від реалізації товарно-матеріальних цінностей, що були у використанні, у тому числі металобрухту, від діяльності з розподілу електричної енергії у 2022 році у розмірі 919,56 тис. грн (без ПДВ);
2) урахувати в Інвестиційній програмі з розподілу електричної енергії на 2024 рік статтю «Додатково отриманий дохід за результатом діяльності у 2021 році» без додаткових джерел фінансування на загальну суму 75 142,29 тис. грн (без ПДВ), яка включає суму надлишково отриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2021 році в розмірі 75 142,29 тис. грн (без ПДВ);
3) надати до 01 серпня 2023 року до НКРЕКП та Відділу НКРЕКП у Львівській області в електронному вигляді з накладенням кваліфікованого електронного підпису керівника ліцензіата (або іншої уповноваженої особи) уточнені за результатами перевірки реєстри, у яких виявленні розбіжності під час проведення планової перевірки та уточнений Реєстр Активів, що не включаються до РБА (відповідно до пунктів 2.4, 2.7 та 3.3 Порядку визначення регуляторної бази активів суб'єктів природних монополій у сфері електроенергетики, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, від 11 липня 2013 року № 899).
3. Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання, відповідно до пунктів 1, 13 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»:
1) підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на послуги з розподілу електричної енергії ПРАТ «ЛЬВІВОБЛЕНЕРГО» із застосуванням стимулюючого регулювання на 2024 рік шляхом його зміни в бік збільшення на суму у розмірі 77 851,04 тис. грн (без ПДВ), врахувавши:
суму надлишково отриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2022 році в розмірі 26 802,10 тис. грн (без ПДВ);
витрати, що були понесені ПРАТ «ЛЬВІВОБЛЕНЕРГО» у 2022 році внаслідок військової агресії російської федерації проти України, у розмірі 104 653,14 тис. грн (без ПДВ).
За результатами здійснення заходу державного контролю в частині перевірки стану виконання у 2023 році заходів схваленої інвестиційної програми ПРАТ «ЛЬВІВОБЛЕНЕРГО» на 2022 рік уточнити підсумкову суму надлишково отриманого або недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2022 році ПРАТ «ЛЬВІВОБЛЕНЕРГО»;
2) у разі не включення до Інвестиційної програми з розподілу електричної енергії на 2023 рік суми, зазначеної у підпункті 1 пункту 2 цієї постанови, Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання, при найближчому перегляді тарифу підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на послуги з розподілу електричної енергії ПРАТ «ЛЬВІВОБЛЕНЕРГО» із застосуванням стимулюючого регулювання шляхом його зміни в бік зменшення на суму додатково отриманого доходу за результатом діяльності у 2021 та 2022 роках у розмірі 23 000,79 тис. грн (без ПДВ).
3) у разі не включення до Інвестиційної програми з розподілу електричної енергії на 2024 рік суми, зазначеної у підпункті 2 пункту 2 цієї постанови, Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання, при найближчому перегляді тарифу підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на послуги з розподілу електричної енергії ПРАТ «ЛЬВІВОБЛЕНЕРГО» із застосуванням стимулюючого регулювання шляхом його зміни в бік зменшення на суму додатково отриманого доходу за результатом діяльності у 2021 році у розмірі 75 142,29 тис. грн (без ПДВ).
Голова НКРЕКП Костянтин УЩАПОВСЬКИЙ