Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
НКРЕКП створює всі необхідні умови для забезпечення безперебійного водопостачання в Україні
Опубліковано 09 серпня 2019 року о 09:04



09 серпня 2019 р., м. Київ - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), повідомляє основну ключову інформацію щодо регулювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення та умов роботи ліцензіатів після запровадження нової моделі ринку електричної енергії.

 

Щодо кількості ліцензіатів НКРЕКП у сфері централізованого водопостачання та водовідведення.

 

Відповідно до Ліцензійного реєстру НКРЕКП, Реєстру суб'єктів господарювання, які провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, діяльність яких регулюється НКРЕКП, та з урахуванням критеріїв, визначених пунктом 1.4 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, затверджених постановою НКРЕКП від 22.03.2017 № 307, станом на 31.07.2019 ліцензіатами НКРЕКП у сфері централізованого водопостачання та водовідведення є 54 суб’єкти господарювання.

 

Зазначені реєстри знаходяться у вільному доступі на офіційному вебсайті НКРЕКП за посиланням: http://www.nerc.gov.ua/?id=16092.

 

Отже, твердження Асоціації водоканалів під час прес-конференції 05.08.2019 в Українському національному інформаційному агентстві «Укрінформ», що НКРЕКП здійснює державне регулювання 100 суб’єктів господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, не відповідає дійсності.

 

Щодо встановлення ліцензіатам НКРЕКП тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення у 2019 році.

 

У 2019 році НКРЕКП встановила 44 ліцензіатам 115 тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, 19 ліцензіатам НКРЕКП 38 тарифів на послугу з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем).

 

На офіційному вебсайті НКРЕКП та на веб-порталі Верховної Ради України http://zakon.rada.gov.ua, а також у системі «ЛІГА:ЗАКОН» у вільному доступі розміщені відповідні постанови НКРЕКП про встановлення тарифів у 2019 році, а саме: № 58 від 25.01.2019, № 59 від 25.01.2019, № 105 від 29.01.2019, № 106 від 29.01.2019, № 116 від 01.02.2019, № 117 від 01.02.2019, № 266 від 26.02.2019, № 267 від 26.02.2019, № 347 від 19.03.2019, № 348 від 19.03.2019, № 521 від 09.04.2019, № 522 від 09.04.2019, № 804 від 28.05.2019, № 1004 від 11.06.2019, № 1039 від 18.06.2019, № 1040 від 18.06.2019.

 

Тому інформація Асоціації водоканалів про те, що НКРЕКП у 2019 році не встановила жодному ліцензіату НКРЕКП тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення, також не відповідає дійсності.

 

Щодо введення в дію Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-VIII.

 

НКРЕКП відзначає наявність проблемних питань, які виникають, зокрема у суб’єктів господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення у зв’язку з введенням в дію Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-VIII, про що Комісія неодноразово інформувала Верховну Раду України та Кабінет Міністрів України.

 

Одночасно звертаємо увагу на роз’яснення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (листи від 02.05.2019 № 7/10.1/7260-19, від 09.07.2019 № 1/10.1/6395-19), відповідно до яких до переходу на нові договори про надання комунальних послуг, що укладатимуться за правилами, визначеними Законом України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-VIII, та відповідно до типових договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України окремо для різних моделей організації договірних відносин, продовжують діяти старі договори про надання комунальних послуг, що укладалися за вимогами Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24.06.2004 № 1875-IV (зі змінами) та Типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630, як для споживачів багатоквартирних будинків, так і для споживачів приватного сектору. Застосування тарифів на комунальні послуги, передбачених статтею 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-VIII, які встановлені уповноваженими органами після 01.05.2019, може здійснюватися виключно в умовах переходу на нові договори про надання комунальних послуг.

 

При цьому з 01.05.2019 в НКРЕКП та органів місцевого самоврядування відсутні повноваження встановлювати (у тому числі за результатами коригування) тарифи на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) у зв’язку тим, що Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-VIII не передбачає такого виду комунальних послуг, як послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем).

 

У даному контексті НКРЕКП поділяє позицію Асоціації водоканалів щодо необхідності вдосконалення (внесення змін) до цього Закону.

 

Щодо необхідності здійснення комунальними підприємствами попередньої оплати за постачання електричної енергії.

 

Згідно з пунктом 4.7 розділу IV Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (ПРРЕЕ), оплата електричної енергії здійснюється споживачем виходячи з умов відповідного договору про постачання електричної енергії і може, зокрема, бути у формі:

 

1) планових платежів з наступним перерахунком (остаточним розрахунком), що проводиться за фактично відпущену електричну енергію згідно з даними комерційного обліку;

 

2) попередньої оплати з остаточним розрахунком, що проводиться за фактично відпущену електричну енергію згідно з даними комерційного обліку;

 

3) оплати за фактично відпущену електричну енергію відповідно до даних комерційного обліку.

 

Пунктом 4.8 розділу IV ПРРЕЕ визначено, що форма та порядок оплати, терміни (строки) здійснення попередньої оплати, планових платежів та остаточного розрахунку зазначаються у договорі між електропостачальником та споживачем про постачання електричної енергії споживачу (комерційної пропозиції до договору).

 

Відповідно до пункту 4.10 розділу IV ПРРЕЕ у разі постачання електричної енергії постачальником універсальної послуги або «останньої надії» споживач за взаємною згодою сторін (електропостачальника електричної енергії та споживача) може здійснювати оплату спожитої електричної енергії у формі попередньої оплати.

 

Побутові споживачі та суб'єкти господарювання, предметом діяльності яких є надання житлово-комунальних послуг населенню, у межах наданих населенню послуг, установи та організації, які утримуються за рахунок коштів (внесків) населення, здійснюють повну оплату вартості обсягу спожитої електричної енергії, як правило, один раз за фактичними показами засобів комерційного обліку електричної енергії на початку періоду, наступного за розрахунковим, відповідно до договору про постачання електричної енергії споживачу.

 

Згідно з пунктом 5.2.2 глави 5.2 розділу V ПРРЕЕ постачальник електричної енергії зобов'язаний, зокрема, формувати комерційні пропозиції щодо продажу (споживання) електричної енергії.

 

Водночас, згідно з пунктом 5.5.1 глави 5.5 розділу V ПРРЕЕ, споживач електричної енергії має право, зокрема: на вибір електропостачальника; на вибір комерційних пропозицій з різними тарифними планами.

 

Звертаємо увагу, що всі споживачі можуть вільно обрати для себе найбільш вигідну комерційну пропозицію електропостачальника шляхом приєднання до умов публічних договорів.

 

Враховуючи зазначене, постачальник електричної енергії може сформувати комерційну пропозицію, яка передбачає оплату  електричної енергії  у формі планових платежів або попередньої оплати.

 

При цьому суб'єкти господарювання, предметом діяльності яких є надання житлово-комунальних послуг населенню, у межах наданих населенню послуг, не зобов’язані обирати таку комерційну пропозицію.

 

Згідно з пунктом 3.2.4 глави 3.2 розділу ІІІ ПРРЕЕ у разі зміни умов договору про постачання електричної енергії споживачу, у тому числі комерційної пропозиції, електропостачальник не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування повідомляє про це споживача з урахуванням інформації про право споживача розірвати договір.

 

Таким чином, у разі незгоди з комерційною пропозицією постачальника, зокрема щодо здійснення попередньої оплати, споживач має право обрати іншу вигідну комерційну пропозицію цього електропостачальника або будь-якого іншого.

 

Крім того повідомляємо, що НКРЕКП прийнято постанову від 14.03.2019 № 339 щодо внесення змін до Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою НКРЕКП від 10.03.2016 № 302, яка передбачає включення необхідних коштів до тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення ліцензіатів для розрахунків за спожиту електричну енергію, у тому числі для формування резерву обігових коштів з метою здійснення авансового платежу за електричну енергію.

 

За твердженням Асоціації водоканалів, нові правила передбачають, що усі підприємства мають надавати передплату за електроенергію.

 

Щодо зростання тарифів на електричну енергію.

 

Основні чинники, що спричиняють зростання електроенергії для кінцевого споживача, – це збільшення тарифу НЕК «Укренерго», що враховує відшкодування витрат на виплату виробникам електроенергії за «зеленими» тарифами, але з іншого боку, тарифи на розподіл зменшуються. НКРЕКП доводить до відома, що зростання тарифів за рахунок дії сукупних факторів підвищення тарифу на передачу та зменшення тарифів на розподіл електроенергії призводить до підвищення ціни на електроенергію для кінцевого споживача в межах 15% за І класом напруги; та в межах 8 % за ІІ класом напруги. Підприємства водопровідно-каналізаційного господарства переважно споживають електроенергію за ІІ класом напруги.

 

За твердженням Асоціації водоканалів, з 01.07.2019 комунальні підприємства фактично отримали здорожчання електричної енергії на 22-25%, що не відповідає дійсності.

 

Щодо необхідності підвищення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення у зв’язку зі змінами тарифів на електричну енергію.

 

За попереднім аналізом НКРЕКП, рівень зростання вартості електричної енергії призводить до зростання у середньому тарифів ліцензіатів НКРЕКП на централізоване водопостачання на 2,54 %, на централізоване водовідведення на 2,48 %. З таблицею впливу фактору електроенергії на рівень тарифів водопостачання та водовідведення можна ознайомитися тут.

 

При цьому, згідно з пунктом 1.7 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затвердженого постановою НКРЕКП від 10.03.2016 № 302 (у редакції постанови НКРЕКП 14.03.2019 № 339), у разі зміни протягом строку дії тарифів обсягу окремих складових структури тарифів з причин, які не залежать від ліцензіата, а саме збільшення або зменшення мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, податків, зборів, платежів, підвищення або зниження цін (тарифів) на реагенти, паливно-енергетичні ресурси, придбання води в інших суб’єктів господарювання та/або очищення власних стічних вод іншими суб’єктами господарювання, курсу валют за наявності зобов’язань по запозиченнях (кредитах, позиках) міжнародних фінансових організацій, може проводитися коригування лише тих складових структури тарифів, за якими відбулися зміни в бік збільшення або зменшення. Заява про встановлення тарифів шляхом коригування окремих їх складових, відповідні розрахунки та підтверджувальні документи подаються до НКРЕКП відповідно до Процедури встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженої постановою НКРЕКП від 24.03.2016 № 364 (Процедура).

 

Разом з цим зазначаємо, що відповідно до пункту 4.2 Процедури зміна тарифів може проводитись за обставин, що впливають або можуть вплинути на результати діяльності ліцензіата в період регулювання, зокрема у випадку зміни протягом строку дії тарифів обсягу окремих витрат, пов’язаних із провадженням ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та/або водовідведення, з причин, які не залежать від ліцензіата, зокрема, збільшення або зменшення ставок податків і зборів, розмірів мінімальної заробітної плати, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін і тарифів на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, якщо це в сукупності призводить до зміни тарифів більше ніж на 5 % від установленого рівня.

 

Асоціація водоканалів стверджує, що введення в дію з 01.01.2019 роздрібного ринку електричної енергії дало як мінімум 10 % приросту тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, а для суб’єктів господарювання (зокрема КП «Компанія «Вода Донбасу»), які отримують електричну енергію від постачальника «останньої надії», приріст тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення становив 25 %. Слід наголосити на принциповій позиції НКРЕКП щодо неврахування у тарифах на водопостачання електроенергії, закупленої у постачальника «останньої надії» – споживачі води не повинні платити у тарифах за електроенергію вище ринкового рівня.

 

Наведена інформація свідчить, що Асоціація водоканалів намагається дискредитувати впровадження ринку електричної енергії, маніпулюючи показниками зростання тарифів на електричну енергію, як основним чинником, що спричиняє необхідність підвищення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення. Саме за рахунок запровадження нової моделі ринку електроенергії не відбувається надмірне зростання вартості водопостачання та стоків. Як зазначалося вище, попередні розрахунки показують потенційне зростання в середньому на 2,5%.


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux