Дата оновлення: 31.08.2020
Сфера теплопостачання, відповідно до Закону України «Про теплопостачання», – це сфера діяльності з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії споживачам. Цей же Закон визначає, що основними завданнями державного регулювання діяльності у сфері теплопостачання є, серед іншого, забезпечення рівних можливостей доступу суб'єктів відносин у сфері теплопостачання на ринок теплової енергії, запобігання монополізації та створення умов для розвитку конкурентних відносин у сфері теплопостачання.
Згідно зі статтею 5 Закону України «Про природні монополії» до сфери діяльності суб’єктів природної монополії віднесено транспортування теплової енергії, а постачання теплової енергії згідно зі статтею 6 цього Закону є суміжним ринком.
Відповідно до статті 7 Закону України «Про природні монополії» діяльність суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках підлягає ліцензуванню відповідно до закону, а в умовах та правилах здійснення підприємницької діяльності у сферах природних монополій та на суміжних ринках (ліцензійних умовах) визначаються зобов’язання суб’єктів природних монополій з надання технічних умов щодо інженерного забезпечення об’єкта будівництва згідно з вимогами законодавства. Згідно зі статтею 10 цього Закону суб’єкти природних монополій зобов’язані забезпечувати надання технічних умов щодо інженерного забезпечення об’єкта будівництва у порядку та строки, встановлені законодавством.
Згідно зі статтею 25 Закону України «Про теплопостачання» теплогенеруюча, теплотранспортна та теплопостачальна організації мають право видавати дозволи та технічні умови на підключення споживачів до розподільчих теплових мереж.
Відповідно до частини першої статті 30 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»: технічні умови – комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об'єкта будівництва, які повинні відповідати його розрахунковим параметрам, зокрема, щодо теплопостачання.
Відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг від 19.10.2012 № 343 «Про затвердження Правил приєднання до теплових мереж» визначено:
- приєднання – сукупність організаційних і технічних заходів для здійснення транспортування (постачання) теплової енергії до тепловикористальної установки замовника та/або подачі виробленої теплової енергії теплогенеруючою установкою в точку приєднання до теплових мереж;
- теплові мережі – система магістральних та місцевих (розподільчих) теплових мереж;
- точка приєднання – запроектована або фактично існуюча межа балансової належності.
Відповідно до підпункту 12 пункту 3.2 глави 3 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами, затверджених постановою НКРЕКП від 22.03.2017 № 308, ліцензіат повинен забезпечувати рівні права доступу до теплових мереж для всіх теплогенеруючих та теплопостачальних організацій, а в разі недостатності пропускної здатності теплових мереж – дотримуватися встановленого механізму розподілу теплової енергії.
Характерною рисою послуг з видачі технічних умов на приєднання/підключення до мереж теплопостачання є неможливість за звичайних умов, обрати іншого суб’єкта господарювання, який надає ці послуги, оскільки кожний суб’єкт зазначеного ринку надає вказані послуги виключно в межах балансової належності мереж теплопостачання та одночасно займає монопольне (домінуюче) становище у відповідних територіальних межах і на ринку послуг з видачі технічних умов на приєднання до мереж теплопостачання (погодження проектної документації, підключення до мереж тощо), які відповідно до нормативно-правових актів таке підприємство має право надавати.
Аналіз проблем приєднання/підключення суб’єктів господарювання до мереж теплопостачання дозволяє виділити проблеми, спільні для всіх типів приєднань, найбільш значущими серед яких є:
- відсутність доступної та достовірної інформації щодо наявної потужності (профіцит/дефіцит потужності);
- відсутність класифікації звернень на приєднання/підключення суб’єктів господарювання до мереж теплопостачання;
- відсутність генерального плану, перспективи розвитку міста, тепломереж, схеми теплопостачання;
- відсутність даних щодо екологічних та інженерних умов приєднання/підключення суб’єктів господарювання до мереж теплопостачання;
- відсутність порядку розрахунку плати за приєднання/підключення суб’єктів господарювання до мереж теплопостачання;
- термін дії технічних умов на приєднання/підключення до мереж теплопостачання;
- розпорошеність законодавства тощо.
На даний час, основною нормативно-правовою базою є:
- Закон України від 17.02.2011 № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» містить комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об’єкта теплопостачання, вимоги щодо технічних умов та строки їх надання;
- Постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг від 19.10.2012 № 343 «Про затвердження Правил приєднання до теплових мереж»;
- Постанова Національної комісії регулювання електроенергетики України від 29.10.2009 № 1232 «Про затвердження Правил надання і погодження технічних умов на підключення до теплових мереж»;
- Наказ Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 24.07.2009 № 223 «Про затвердження Правил приєднання когенераційних установок до теплових мереж».
Слід зазначити, що з метою вдосконалення та врегулювання питань, що виникають при приєднанні/підключенні суб’єктів господарювання до мереж теплопостачання, та відповідно до наказу НКРЕКП від 29.04.2015 № 132 «Про створення Робочої групи з опрацювання проблемних питань у сфері теплопостачання» було створено Робочу групу за участю ліцензіатів НКРЕКП. На даний час проводиться робота щодо напрацювання та виявлення питань, що виникають у процесі приєднання до систем централізованого теплопостачання, обговорення умов та правил надання і погодження технічних умов на підключення до теплових мереж, порядку розрахунку плати за приєднання.