Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
офіційний веб-сайт
[повернутись]





Дата розміщення на сайті: 06.04.2016
Дата оновлення: 28.02.2017

 Прогнози зміни тарифів 

на теплову енергію, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води та обґрунтування необхідності таких змін 

 

Встановлення економічно обґрунтованих тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води на рівні, який покриває всі витрати у собівартості цих товарів та послуг є вимогою чинного законодавства України (Законів України «Про ціни та ціноутворення», «Про теплопостачання», «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг»). Зокрема, статтею 10 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», статтею 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та статтею 20 Закону України «Про теплопостачання» визначено, що тарифи на комунальні послуги суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках повинні забезпечувати відшкодування всіх економічно обґрунтованих планованих витрат на їх виробництво з урахуванням планованого прибутку. Встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижче розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво не допускається.

 

Разом з тим, відповідно до статті 15 Закону України «Про теплопостачання» державне регулювання діяльності у сфері теплопостачання провадиться, зокрема, у формі регулювання тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з урахуванням змін цін на енергоносії та інших витрат.

 

Таким чином, приведення тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води до економічно обґрунтованого рівня є необхідним заходом для належного функціонування суб'єктів господарювання у сфері теплопостачання, які забезпечують споживачів життєво необхідними послугами.

 

При формуванні прогнозу щодо зростання середньозважених тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води у 2016 та 2017 роках слід зауважити на особливості структури витрат суб'єктів господарювання у сфері теплопостачання, зокрема їх надзвичайну залежність від вартості енергоносіїв. Необхідно зазначити, що переважна більшість цих підприємств у якості палива використовують природний газ.

 

Окремо слід зазначити, що на сьогодні, питома вага витрат на паливо (природний газ) та покупну теплову енергію, собівартість виробництва власних ТЕЦ, ТЕС, КГУ у структурі середньозваженого тарифу на теплову енергію для потреб населення (діючого з 01.07.2016), станом на 01.01.2017 складає близько 83%, а частка вартості теплової енергії у структурі собівартості послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води для населення складає, відповідно, близько 99 % та 89% (діаграми).

 

 З початку 2016 року Урядом України були прийняті ряд змін до Законів України і постанов, які суттєво вплинули на рівень тарифів на теплову енергію:

 

- Постановою Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2016 року № 315 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2015 р. № 758» з 1 травня 2016 року ціна, за якою НАК «Нафтогаз України» постачав природний газ для виробництва теплової енергії з метою надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню встановлена на рівні 4942 грн за 1000 куб. метрів. З урахуванням тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу ціна природного газу становить 5674,7 грн за 1000 куб. метрів.

 

- Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» установлено у 2016 році мінімальну заробітну плату у місячному розмірі на рівні з 1 січня - 1378 грн, з 1 травня - 1450 грн, з 1 грудня - 1550 грн.

 

- Законом України «Про внесення змін до податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» внесені зміни до пункту 5 статті 8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», відповідно до яких для платників податків з 1 січня 2016 року зменшено розмір ЄСВ до 22 %.

 

Зважаючи на зазначене постановами НКРЕКП з липня 2016 року скориговані тарифи на виробництво теплової енергії ТЕЦ, КГУ за категоріями споживачів з урахуванням вказаної ціни на природний газ та роздрібні тарифи на електричну енергію. З метою приведення витрат на паливо, електроенергію, покупну теплову енергію, собівартості власних ТЕЦ, КГУ, витрат на оплату праці з відрахуваннями на соціальні заходи у складі тарифів на теплову енергію у відповідність до діючих цін на паливо, електроенергію, тарифів на покупну теплову енергію і виробництво теплової енергії власних ТЕЦ, КГУ, витрат на транспортування теплової енергії мережами інших ліцензіатів, розміру мінімальної заробітної плати та відсотку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, були скориговані тарифи на теплову енергію за категоріями споживачів для ліцензіатів НКРЕКП та на відкритому засіданні НКРЕКП 5 травня 2016 року прийнято рішення, зокрема про схвалення та оприлюднення на офіційному сайті НКРЕКП тарифів зі структурою на теплову енергію для потреб населення та на послуги з централізованого опалення і централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню. Після оприлюднення відповідно до частини третьої статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» схвалені 05.05.2016 тарифи на теплову енергію для потреб населення та на послуги з централізованого опалення і централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню, було затверджено на відкритому засіданні НКРЕКП 09.06.2016.

 

Зважаючи на зазначене та у зв’язку з відсутністю чіткого прогнозу щодо цін (тарифів) на паливно-енергетичні ресурси та  курсу іноземної валюти, немає можливості спрогнозувати подальший рівень зміни тарифів на теплову енергію та відповідно послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води на 2017 рік.

 

[повернутись]