Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
офіційний веб-сайт
[повернутись]





Дата розміщення на сайті: 06.04.2016
Дата оновлення: 27.03.2018

Прогнози зміни тарифів 

на теплову енергію, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води та обґрунтування необхідності таких змін


Встановлення економічно обґрунтованих тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води на рівні, який покриває всі витрати в собівартості цих послуг, є вимогою законів України «Про ціни та ціноутворення», «Про теплопостачання», «Про житлово-комунальні послуги», «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг». 

 

Зокрема, статтею 10 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», статтею 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та статтею 20 Закону України «Про теплопостачання» визначено, що тарифи на комунальні послуги суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках повинні забезпечувати відшкодування всіх економічно обґрунтованих планованих витрат на їх виробництво з урахуванням планованого прибутку. Встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижче розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво не допускається. 

 

Крім того, статтею 15 Закону України «Про теплопостачання» визначено, що державне регулювання  діяльності у сфері теплопостачання провадиться, зокрема у формі регулювання тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з урахуванням змін цін на енергоносії та інших витрат.

 

Таким чином, приведення тарифів на теплову енергію до економічно обґрунтованого рівня є необхідним заходом для належного функціонування суб'єктів господарювання у сфері теплопостачання, які забезпечують споживачів життєво необхідними послугами.

 

Окремо слід зазначити, що на сьогодні, питома вага витрат на паливо (природний газ) та покупну теплову енергію, собівартість виробництва власних ТЕЦ, ТЕС, КГУ у структурі середньозваженого тарифу на теплову енергію станом на 01.03.2018 для потреб населення складає більше 85% для бюджетних установ близько 86% а для інших споживачів (крім населення) близько 88% (діаграми), а частка вартості теплової енергії у структурі собівартості послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води для населення складає, відповідно, близько 99 % та 89%.

 

Окремо слід зауважити, що протягом 2017 року суттєвих змін тарифів на теплову енергію серед ліцензіатів НКРЕКП для населення не відбулося, навіть в порівняні з 2016 роком спостерігалося зменшення середньозваженого тарифу на теплову енергію на 5,24 грн/Гкал (без ПДВ) з 1035,68 грн/Гкал (без ПДВ) станом на 01.01.2017 на 1030,44 грн/Гкал (без ПДВ) станом на 01.03.2018.

 

Стосовно тарифів на теплову енергію для бюджетних установ та інших споживачів (крім населення) серед ліцензіатів НКРЕКП протягом 2017 року спостерігалося збільшення середньозваженого тарифу для бюджетних установ на 180,81 грн/Гкал (без ПДВ) з 1122,44 грн/Гкал (без ПДВ) станом на 01.01.2017 до 1303,25 грн/Гкал (без ПДВ) станом на 01.03.2018 та для інших споживачів (крім населення) на 204,73 грн/Гкал (без ПДВ) з 1222,47 грн/Гкал (без ПДВ) станом на 01.01.2017 до 1427,20 грн/Гкал (без ПДВ) станом на 01.03.2018, яке спричинено зростанням ціни на паливо.

 

Основними факторами, які можуть вплинули на величину тарифів на теплову енергію за категоріями споживачів:

  • зміна ціни на природний газ для виробництва теплової енергії для населення, для потреб бюджетних установ та інших споживачів (крім населення) – встановлюється постановою Кабінету Міністрів України;
  • зміна тарифів на виробництво теплової енергії на ТЕЦ, ТЕС, КГУ – в основному залежить від зміни цін на енергоносії (природний газ);
  • зміна тарифів на електричну енергію, які розраховані відповідно до вимог постанови НКРЕКП від 24.04.2017 № 538 «Про ринкове формування роздрібних тарифів на електричну енергію, що відпускається для кожного класу споживачів, крім населення, на території України» та затверджені відповідними наказами на електропостачальних підприємствах – в основному залежить від тарифів на виробництво електроенергії;
  • зміна заробітної плати - відповідно до Закону України «Про державний бюджет України на 2018 рік»;
  • зміна тарифів на водопостачання та водовідведення – в основному залежить від роздрібного тарифу на електроенергію;
  • встановлення в структурі тарифів складової прибутку на розвиток виробництва (виробничі інвестиції) та відповідної частини податку на прибуток відповідно до схвалених інвестиційних програм.

Також слід зауважити, що для забезпечення досягнення балансу інтересів споживачів, ліцензіатів і держави, забезпечення безперешкодного доступу споживачів, замовників, ліцензіатів, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, організацій, що представляють інтереси споживачів, громадських організацій, засобів масової інформації та інших заінтересованих осіб до інформації, їх обізнаності на засадах гласності, відкритості, добровільності та свободи висловлювань, постановою НКРЕКП від 30.06.2017 № 866 затверджено Порядок проведення відкритого обговорення проектів рішень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – Порядок відкритих обговорень), яким визначено процедуру організації та проведення відкритого обговорення проектів рішень НКРЕКП, зокрема з питань встановлення цін (тарифів).

 

Так за 2017 рік складено 77 протоколів відкритих обговорень (слухань). Серед яких 30 протоколів відкритих обговорень (слухань) складені ліцензіатами НКРЕКП в яких приймали участь представники обласних державних адміністрацій, міських рад, мешканців міст, були проведені відкриті обговорення (відкриті слухання) з питань щодо перегляду/коригування тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води за категоріями споживачів. Також 47 протоколів відкритих обговорень (слухань) на місцях з питань щодо обговорення проектів постанов НКРЕКП.

 

В разі, якщо відбудуться зміни цін/тарифів на природний газ, електроенергію, розмір прожиткового мінімуму на одну особу та інших чинників, які впливають на рівень тарифів на теплову енергію (результати планових/позапланових перевірок, тощо), може відбутися відповідна зміна/коригування тарифів на теплову енергію та комунальні послуги. Проте, такі зміни можливі лише за умови дотримання виконавцями/виробниками вимог Порядку проведення відкритого обговорення проектів рішень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затверджений постановою НКРЕКП від 30.06.2017 № 866.

 

Зважаючи на зазначене та у зв’язку з відсутністю чіткого прогнозу щодо цін (тарифів) на паливно-енергетичні ресурси та курсу іноземної валюти, немає можливості спрогнозувати подальший рівень зміни тарифів на теплову енергію та відповідно послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води на 2018 рік.

[повернутись]