UA
EN
(044) 204 70 72
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ
У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ (НКРЕКП)
ОФІЦІЙНИЙ ВЕБ-САЙТ

 

 Реєстрація нового користувачаX  



Реєстрація нового користувача
Введіть реєстраційні дані


Логін (мінімум 3 символи)**:



Пароль (мінімум 6 символів)**:



Підтвердження пароля*:



Контрольне запитання*:



Відповідь на запитання*:



Прізвище Ім'я По-батькові*:



E-mail*:



Факс:



Телефон:



Введіть символи, зображені на малюнку:
 
 
* відмічені поля обов'язкові для заповнювання
** логін та пароль повинні містити тільки латинські символи та(або) цифри


 



Теплова енергія та гаряче водопостачання
Головна сторінка  /  Теплова енергія та гаряче водопостачання  /  Питання – відповіді  /  Причини підвищення тарифів на теплову енергію та комунальні послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води?



версія для друку


Дата розміщення на сайті: 28.02.2017
Дата оновлення:18.03.2019

 

Причини підвищення тарифів на теплову енергію та комунальні послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води?

 

Відповідь:

 

Згідно з положеннями законів України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі – Закон про НКРЕКП), «Про теплопостачання», «Про житлово-комунальні послуги» (далі – Закон про ЖКП), «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» до повноважень НКРЕКП належить, зокрема, встановлення тарифів на теплову енергію, тарифів на комунальні послуги суб'єктам природних монополій та суб'єктам господарювання на суміжних ринках у сфері теплопостачання, ліцензування діяльності яких здійснюється НКРЕКП.

 

Встановлення економічно обґрунтованих тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, централізоване водопостачання та водовідведення на рівні, який покриває всі витрати в собівартості цих послуг, є вимогою законодавства України, зокрема статті 10 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та статті 20 Закону України «Про теплопостачання».

 

Водночас, відповідно до вимог статті 15 Закону України «Про теплопостачання» державне регулювання діяльності у сфері теплопостачання провадиться, зокрема, у формі регулювання тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з урахуванням змін цін на енергоносії та інших витрат. Статтею 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що у разі зміни протягом строку дії цін/тарифів обсягу окремих складових економічно обґрунтованих витрат з причин, які не залежать від виконавця/виробника, зокрема, збільшення або зменшення податків і зборів, мінімальної заробітної плати, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, виконавці/виробники проводять коригування встановлених цін/тарифів на житлово-комунальні послуги і подають на затвердження до органу, уповноваженого здійснювати встановлення таких цін/тарифів.

 

Окремо слід зазначити, що на сьогодні, питома вага витрат на паливо (природний газ) та покупну теплову енергію, собівартість виробництва власних ТЕЦ, ТЕС, КГУ у структурі середньозваженого тарифу на теплову енергію станом на 01.01.2019 року для потреб населення складає більше 86% для бюджетних установ 82% а для інших споживачів (крім населення) 85%, а частка вартості теплової енергії у структурі собівартості послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води для населення складає, відповідно, близько 99 % та 89%.

 

Протягом 2018 року Урядом України та Верховною Радою України було прийнято ряд змін до чинного законодавства України, які, разом з ціновими коливаннями (змінами) на ринку природного газу, суттєво вплинули на рівень тарифів на теплову енергію.

 

Зокрема, постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2018 року № 867 «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу» ціна  природного газу розрахована  виходячи  із  середньої  арифметичної  ціни продажу/постачання  природного  газу  НАК  «Нафтогаз  України»  для  промислових споживачів,  за  умови  попередньої  оплати  до  періоду  поставки  газу,  що  діяла  з  1 липня  2018 року  по  30  вересня  2018  року,   яка  складала  8981  грн  за  1000  куб. метрів  та  з урахуванням  коефіцієнту  дисконту  для  розрахунку  ціни  природного  газу  з  1 листопада  2018  року  0,6943  (для  розрахунку  ціни  природного  газу  з  1  травня  2019 року коефіцієнт дисконту – 0,8). З 1 січня 2020 р. ціна придбання природного газу не може бути вищою за середню арифметичну ціну продажу природного газу для промислових споживачів (за умови попередньої оплати до періоду поставки газу), визначену відповідно до пункту 13 цього Положення, за вирахуванням торговельної надбавки (націнки) НАК “Нафтогаз України” на рівні 1,917 відсотка зазначеної ціни.

 

З  урахуванням  тарифів  на  транспортування  та  розподіл  природного  газу  ціна природного газу  виробникам теплової енергії, які здійснюють виробництво теплової енергії для всіх категорій споживачів з 1 листопада 2018 року  становить 6968,21 грн за 1000 куб. метрів (без ПДВ).

 

Законом України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» установлено у 2018 році прожитковий мінімум для працездатних осіб на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі: з 1 січня 2018 року - 1762 гривні, з 1 липня - 1841 гривень, з 1 грудня - 1921 гривень.

 

Також установлено у 2018 році мінімальну заробітну плату:

у місячному розмірі: з 1 січня - 3723 гривні;

у погодинному розмірі: з 1 січня - 22,41 гривні.

 

Водночас, слід зауважити, що рівень тарифів на теплову енергію безпосередньо залежить від ціни природного газу, а до складу структури тарифів на централізоване опалення та централізоване постачання гарячої води включається собівартість теплової енергії, врахована у встановлених тарифах на теплову енергію для потреб населення. Так, питома вага витрат на паливо, покупну теплову енергію, собівартості виробництва теплової енергії  власних ТЕЦ, ТЕС, КГУ, АЕС у структурі тарифів на теплову енергію для потреб населення (у діючих з 01.01.2019 тарифах) складає близько 86,45 %, решта витрат собівартості у тарифі на теплову енергію – 13,55 %.

 

У зв’язку із прийняттям Кабінетом Міністрів України та Верховною радою України протягом 2018 року змін до чинного законодавства, які мали суттєвий вплив на рівень тарифів на теплову енергію, та з метою приведення витрат на паливо, покупну теплову енергію, собівартості виробництва теплової енергії  власних ТЕЦ, ТЕС, КГУ, АЕС у структурі тарифів на теплову енергію у відповідність до встановлених законодавством норм, НКРЕКП на відкритих засіданнях 23 та 27 листопада 2018 року прийнято рішення, зокрема про схвалення та оприлюднення на офіційному сайті НКРЕКП тарифів зі структурою:

- на теплову енергію для потреб населення;

- на послуги з централізованого опалення і централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню.

 

Відповідно до Закону про НКРЕКП та Регламенту Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого постановою НКРЕКП від 06.12.2016 № 2133 (далі – Регламент), рішення, прийняті НКРЕКП, оформлюються постановами і розпорядженнями. Рішення НКРЕКП, прийняті у межах її повноважень, обов'язкові до виконання суб'єктами природних монополій. Рішення НКРЕКП не підлягають погодженню органами державної влади, крім випадків, передбачених законодавством про захист економічної конкуренції.

 

У частині забезпечення відкритості процесу встановлення тарифів НКРЕКП зобов’язує ліцензіатів повідомляти органи місцевого самоврядування та громадськість про зміну тарифів. Крім того, при визначенні дати набрання чинності постанов НКРЕКП про встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги», у разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну цін/тарифів на комунальні послуги виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачам з посиланням на рішення відповідних органів.

 

Постановою НКРЕКП від 30.06.2017 № 866 затверджено Порядок проведення відкритого обговорення проектів рішень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – Порядок № 866), який визначає процедуру організації та проведення відкритого обговорення проектів рішень з питань встановлення цін (тарифів), схвалення/затвердження інвестиційних програм/інвестиційної складової/планів розвитку, розгляду зауважень та пропозицій до проектів рішень, що мають ознаки регуляторних актів, НКРЕКП, проекту кошторису НКРЕКП на відповідний рік та у разі необхідності з інших питань, що належать до компетенції НКРЕКП, та поширюються на суб'єктів господарювання, які мають намір отримати ліцензії на право провадження господарської діяльності у сферах, державне регулювання яких здійснюється НКРЕКП (п. 1.1. глави 1 Порядку № 866).

 

Пунктом 2.1. глави  2 Порядку 866 передбачено, що до винесення питання щодо встановлення цін (тарифів)/змін до них, схвалення/затвердження інвестиційних програм/інвестиційної складової/планів розвитку/змін до них на відкрите обговорення НКРЕКП ліцензіат має провести відкрите обговорення (відкрите слухання) на місцях питання щодо необхідності встановлення цін (тарифів)/змін до них, схвалення/затвердження інвестиційної програми/інвестиційної складової/плану розвитку/змін до них  із залученням місцевих органів виконавчої влади та/або органів місцевого самоврядування (якщо проект рішення стосується розвитку окремого регіону та/або територіальної громади) за процедурою, наведеною у цьому пункті, якщо інше не передбачено законодавством.

 

Результат відкритого обговорення (відкритого слухання) на місцях оформлюється протоколом, який підлягає оприлюдненню ліцензіатом на своєму офіційному веб-сайті та надсилається до НКРЕКП.

 

Разом з тим, згідно вимог п. 2.2 глави 2 Порядку № 866 визначено, що після схвалення на відкритому засіданні НКРЕКП відповідно до вимог Регламенту НКРЕКП проектів рішень НКРЕКП про встановлення цін (тарифів)/змін до них, про схвалення/затвердження інвестиційних програм/інвестиційної складової/планів розвитку/змін до них, НКРЕКП оприлюднює їх на своєму офіційному сайті. Також, розміщує: обґрунтування необхідності прийняття рішення НКРЕКП; матеріали, необхідні для прийняття рішення НКРЕКП; результати відкритого обговорення (відкритого слухання) на місцях ліцензіатом відповідно до цього Порядку; інформацію про строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції до проекту рішення НКРЕКП про встановлення цін (тарифів)/ змін до них, про схвалення/затвердження інвестиційних програм/інвестиційної складової/планів розвитку/змін до них; інформацію про дату, час і місце проведення відкритого обговорення проектів рішення НКРЕКП (другого слухання); кінцевий термін подання заявок до участі в обговоренні; електронну адресу, на яку мають подаватись зауваження та пропозиції,  прізвище, ім’я, по батькові та телефон контактної особи.

 

На виконання вимог частини четвертої статті 14 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», частини третьої статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», з метою доведення інформації до ліцензіатів НКРЕКП та до споживачів теплової енергії, у зв’язку із схваленням тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення і централізованого постачання гарячої води за категоріями споживачів 23 та 27 листопада 2018 року на офіційному сайті НКРЕКП були оприлюднено обґрунтовуючі матеріали та проекти постанов про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, послуги з централізованого опалення та  централізованого постачання гарячої води за категоріями споживачів ліцензіатів НКРЕКП.

 

Так за 2018 рік складено 135 протоколів відкритих обговорень (слухань). Серед яких 47 протоколів відкритих обговорень (слухань) складені ліцензіатами НКРЕКП в яких приймали участь представники обласних державних адміністрацій, міських рад, мешканців міст, були проведені відкриті обговорення (відкриті слухання) з питань щодо перегляду/коригування тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води за категоріями споживачів. Також 88 протоколів відкритих обговорень (слухань) на місцях з питань щодо обговорення проектів постанов НКРЕКП.

 

Пунктом 2.3 глави 2 Порядку № 866 визначено, що на відкритому обговоренні  проектів рішень НКРЕКП (друге слухання), яке проводиться за місцем надання послуг суб’єктами господарювання, мають бути присутні: керівник або працівник територіального органу НКРЕКП та у разі необхідності посадова особа розробника; уповноважений представник ліцензіата, якому встановлюються ціни (тарифи)/зміни до них, схвалюється/затверджується інвестиційна програма/інвестиційна складова/план розвитку/зміни до них; представники місцевих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; інші заінтересовані особи, які подали заявки на участь у відкритому обговоренні та/або їх уповноважені представники.

 

Таким чином, згідно вимог Порядку № 866 та чинного законодавства, усі бажаючі, у тому числі громадскість, можуть реалізовати своє право на участь у відкритому обговоренні проектів рішень НКРЕКП, яке проводиться після схвалення проектів рішення НКРЕКП. При цьому, всім зацікавленим особам необхідно своєчасно подати у терміни, що зазначені в інформаційному повідомленні, розміщеному на офіційному веб-сайті НКРЕКП, заявку для участі у відкритому обговоренні проектів рішення НКРЕКП.

Також, усі бажаючі, у тому числі громадскість, можуть реалізовати своє право та подати зауваження і пропозиції, в друкованому та/або електронному вигляді.

 

Отже, відповідно до вимог чинного законодавства 10 та 11 грудня 2018 року були проведені засідання НКРЕКП у формі відкритого слухання. Враховуючи результати обговорення були прийняті рішення про прийняття постанов НКРЕКП про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання,  послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води за категоріями споживачів для ліцензіатів НКРЕКП.

 

Встановленні тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, послуги з централізованого опалення та  централізованого постачання гарячої води за категоріями споживачів ліцензіатів НКРЕКП набрали чинність з 01 січня 2019 року, опубліковано в офіційному друкованому виданні - газеті «Урядовий кур'єр» від 11 грудня 2018 року № 234.





   НКРЕКП

03057 м. Київ, вул. Смоленська, 19            тел. (044) 204-48-27;
E-mail: box@nerc.gov.ua

© 2016 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП)