UA
EN
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ
У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ (НКРЕКП)
ОФІЦІЙНИЙ ВЕБ-САЙТ

 

 Реєстрація нового користувачаX  



Реєстрація нового користувача
Введіть реєстраційні дані


Логін (мінімум 3 символи)**:



Пароль (мінімум 6 символів)**:



Підтвердження пароля*:



Контрольне запитання*:



Відповідь на запитання*:



Прізвище Ім'я По-батькові*:



E-mail*:



Факс:



Телефон:



Введіть символи, зображені на малюнку:
 
 
* відмічені поля обов'язкові для заповнювання
** логін та пароль повинні містити тільки латинські символи та(або) цифри


 



Газ природний, нафта, нафтопродукти, аміак
Головна сторінка  /  Газ природний, нафта, нафтопродукти, аміак  /  Побутові споживачі  /  Джерела фінансування при встановленні та експлуатації лічильника газу



версія для друку


Дата розміщення на сайті: 15.04.2015
Дата оновлення:15.02.2017

Джерела фінансування при встановленні та експлуатації засобів обліку газу

 

Етапи роботи з лічильником

Джерела фінансування

1. Встановлення лічильника газу (де його не було встановлено)

Вартість лічильника газу та послуг з його встановлення оплачуються:

у новозбудованому будинку - забудовником (замовником);

у разі реконструкції, капітального ремонту житла - замовником;

у разі встановлення лічильника газу в газифікованому будинку - споживачем.

Лічильники газу можуть встановлюватися також за кошти газопостачальних (газотранспортних) підприємств та за рахунок інших джерел.

Особливості встановлення лічильників газу споживачам визначаються Законом України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» (далі – Закон).

Частиною першою статті 3 Закону передбачено, що фінансування робіт з оснащення лічильниками газу населення здійснюється за рахунок:

коштів суб'єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території;

коштів відповідного бюджету;

інших джерел, не заборонених законодавством.

Відповідно до положень частини першої статті 6 Закону суб'єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов'язані забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується:

комплексно, у тому числі для опалення, - до 1 січня 2012 року;

для підігріву води та приготування їжі - до 1 січня 2016 року;

тільки для приготування їжі - до 1 січня 2018 року.

2. Повірка лічильника газу

періодична

за рахунок газорозподільного підприємства

позачергова

за заявою споживача - за рахунок споживача

за вимогою газорозподільного підприємства - за рахунок газорозподільного підприємства

3. Опломбування лічильника газу

у випадку виконання робіт за заявою споживача пов’язаних з демонтажем/монтажем лічильника газу, внаслідок чого виникла необхідність в опломбуванні лічильника газу - за рахунок споживача

за ініціативою газорозподільного підприємства - за рахунок газорозподільного підприємства

4. Технічне обслуговування лічильника (ремонт лічильника)

Послуги з монтажу, технічного обслуговування та ремонту лічильників газу за заявками споживачів оплачуються ними за затвердженими в установленому порядку тарифами (цінами) з урахуванням вартості обладнання, його вузлів і деталей, крім послуг з періодичного технічного обслуговування.

У разі коли лічильник газу, що встановлений у споживача, перебуває у власності газорозподільного підприємства, ремонт та технічне обслуговування такого лічильника газу здійснюються за рахунок зазначеного підприємства (за винятком випадків навмисного пошкодження лічильника газу споживачем).

Газорозподільне підприємство зобов’язане проводити безоплатно ремонт лічильників газу, пов'язаний з періодичною повіркою, та їх технічне обслуговування.

5. Заміна лічильника, у т.ч.:

-демонтаж лічильника;

-придбання лічильника;

-установка лічильника;

-опломбування лічильника.

за заявою споживача - за рахунок споживача

за ініціативою газорозподільного підприємства - за рахунок газорозподільного підприємства

 

Інформацію щодо оснащення населення лічильниками природного газу дивитися тут.

 

Особливості встановлення лічильників газу споживачам визначаються Законом України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» (далі – Закон України).

 

Цей Закон визначає правові, економічні та організаційні засади забезпечення всіх категорій споживачів вузлами обліку природного газу з метою запровадження повного комерційного (приладового) обліку природного газу та здійснення контролю за використанням ресурсів імпортованого природного газу і природного газу власного видобутку.

 

Відповідно до частини першої статті 6 Закону суб'єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов'язані забезпечити встановлення лічильників газу (індивідуальних або загальнобудинкових) для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується, зокрема, тільки для приготування їжі – до 1 січня 2018 року, що забезпечить 100% облік спожитого природного газу населенням.

 

Варто зазначити, що відповідно до статей 3 та 4 Закону фінансування робіт з оснащення лічильниками газу населення здійснюється за рахунок:

-  коштів суб'єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території;

-  коштів відповідного бюджету;

-  інших джерел, не заборонених законодавством.

 

Виконавцями робіт із встановлення вузлів обліку природного газу є суб'єкти господарювання, що:

- здійснюють розподіл природного газу на відповідній території;

- отримали відповідні дозволи для виконання робіт із встановлення вузлів обліку природного газу.


Таким чином, побутовий споживач може встановити лічильник газу за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі,  за власні кошти або за рахунок коштів, зокрема, місцевого бюджету, при цьому, роботи з встановлення вузлів обліку природного газу відносяться до конкурентного ринку та можуть виконуватися будь-якими суб'єктами господарювання, які мають відповідний дозвіл на виконання цих робіт.

 

На сьогодні фінансування робіт з оснащення лічильниками газу населення здійснюється за рахунок коштів газорозподільних підприємств, що передбачені в структурі тарифу на послуги розподілу природного газу, а не за рахунок виділених бюджетних коштів на встановлення індивідуальних лічильників газу.

 

Слід зазначити, що тарифи на послуги розподілу являються одними із складових кінцевих цін на природний газ, від яких значною мірою залежить величина роздрібних цін для населення та кінцеві ціни на природний газ для промислових споживачів, споживачів бюджетної сфери та підприємств комунальної теплоенергетики.

 

Враховуючи зазначене, з метою недопущення зростання тарифів на розподіл природного газу, ліцензіатами з 01.10.2015 провадяться заходи щодо забезпечення споживачів обліком природного газу, зокрема в частині запровадження масштабного встановлення будинкового обліку природного газу, що в середньому розрахунково потребує в 5 разів менше коштів.

 

Закон України «Про ринок природного газу» визначає правові засади функціонування ринку природного газу України, заснованого на принципах вільної конкуренції, належного захисту прав споживачів та безпеки постачання природного газу, а також здатного до інтеграції з ринками природного газу держав - сторін Енергетичного Співтовариства, у тому числі шляхом створення регіональних ринків природного газу.

 

Слід зазначити, згідно з частиною першою статті 41 Закону України «Про ринок природного газу» НКРЕКП затверджує кодекс газорозподільних систем.

 

Кодекс газорозподільних систем визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб'єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем.

 

Згідно з пунктом 1 глави 5 розділу IХ Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494 (далі – Кодекс), за ініціативи балансоутримувача (управителя) або Оператора газорозподільної системи (далі – Оператор ГРМ) та за їх рахунок в багатоквартирному будинку (гуртожитку) або на групу будинків (гуртожитків), мешканці яких в повному обсязі чи частково розраховуються за нормами споживання, або для цілей складання загального балансу споживання природного газу може бути організований та встановлений загальнобудинковий вузол обліку природного газу.

 

Таким чином, за ініціативи Оператора ГРМ та за його рахунок в багатоквартирному будинку (гуртожитку) або на групу будинків (гуртожитків), мешканці яких в повному обсязі чи частково розраховуються за нормами споживання, або для цілей складання загального балансу споживання природного газу може бути організований та встановлений загальнобудинковий вузол обліку природного газу.

 

Разом з тим, згідно з положеннями пункту 3 глави 4 розділу IX Кодексу якщо побутовий споживач за договором розподілу природного газу не забезпечений лічильником газу, фактичний об'єм спожитого (розподіленого/поставленого) природного газу по об'єкту побутового споживача за відповідний календарний місяць визначається за нормами споживання.

 

Якщо побутовий споживач, який не забезпечений лічильником газу (індивідуальним або загальнобудинковим), відмовляється від його встановлення за рахунок Оператора ГРМ (що підтверджується актом про порушення, складеним відповідно до вимог глави 5 розділу XI цього Кодексу), фактичний об'єм спожитого (розподіленого/поставленого) природного газу (алокація) по побутовому споживачу за відповідний календарний місяць визначається за граничними об'ємами споживання природного газу населенням, визначеними у додатку 10 до цього Кодексу.

 

Так, згідно з положеннями додатку 10 до Кодексу, граничний обсяг споживання на 1 людину на місяць залежить від типу та комбінації обладнання і на сьогодні становить:

• 9,8 м3 за наявності плити газової та централізованого гарячого водопостачання;

18,3 м3 за наявності плити газової у разі відсутності централізованого гарячого водопостачання та газового водонагрівача;

23,6 м3 за наявності плити газової та водонагрівача.

 

Згідно з положеннями пункту 1 глави 7 розділу VІ Кодексу ГРМ одним з випадків коли Оператор ГРМ має право припинити/обмежити газопостачання на об'єкт споживача (у тому числі побутового споживача) є відмова споживача від встановлення лічильника газу, що здійснюється за ініціативи та за кошти Оператора ГРМ, з урахуванням Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу».

 

Слід зазначити, що згідно з пунктом 4 глави 5 розділу XI Кодексу, у разі відмови споживача (несанкціонованого споживача) від підписання акта про порушення він вважається дійсним, якщо його підписали:

 

• або більше одного представника Оператора ГРМ, а відмова споживача (несанкціонованого споживача) від підпису акта про порушення підтверджується відеозйомкою;

 

або представник Оператора ГРМ та одна незаінтересована особа (представника власника/користувача, на території чи об'єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення цієї особи.

 

Акт про порушення щодо відмови побутового споживача (фізичної особи) в доступі до власного об'єкта вважається дійсним, якщо його підписали представник Оператора ГРМ та одна незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувач або управитель будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення їх осіб.

 

У разі відмови споживача (несанкціонованого споживача) від підписання акта про порушення про це робиться відмітка в обох примірниках акта про порушення, один з яких надсилається споживачу (несанкціонованому споживачу) рекомендованим поштовим відправленням.

 

Таким чином, враховуючи вищезазначене, мешканці, що не мають квартирних лічильників газу, багатоквартирного будинку, обладнаного будинковим вузлом обліку не мають права розраховуватися за спожитий природний газ за нормами споживання, встановленими постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.2016 № 203.





   НКРЕКП

03057 м. Київ, вул. Смоленська, 19            тел. (044) 204-48-27;
E-mail: box@nerc.gov.ua

© 2016 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП)